TYP: a1

62. Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej okiem klasy Nautica 450

wtorek, 15 października 2013
Informacja prasowa
Nautica
fot. E. Rasińska
Udział klasy Nautica 450 w Błękitnej Wstędze powoli staje się tradycją. To już 5 rok z rzędu kiedy stanęliśmy na linii startu. W tym roku jednak start stanął pod znakiem zapytania. Już kilka dni wcześniej wiadomo było, że wyścig stać będzie pod znakiem silnych porywów wiatru – nawet powyżej 25kn, co nie jest idealną prognozą dla małej łódki mieczowej. Nie osłabiło to jednak zapału załóg N450, których zapisało się do regat 7.

Sam dzień regat przyniósł jednak nowe zaskoczenia – silny wiatr wywiał wodę z Zatoki Gdańskiej, co spowodowało obniżenie poziomu wody o ponad 50cm. To z kolei objawiło się silnym przybojem na wyjściu portu gdyńskiego oraz zagrożeniem wejścia na mieliznę dla większych jachtów. Z tych powodów komisja sędziowska zaczęła się zastanawiać nad przełożeniem wyścigu na niedzielę. Jednak po godzinie warunki ustabilizowały się i start ogłoszono na godzinę 12.

Wszyscy ruszyli do swoich jachtów. Jak się okazało słusznie, bo samo wyjście z portu okazało się wyzwaniem. Zmienny kierunek wiatru w główkach, nowe duże wypłycenie po prawej, duże spiętrzone fale oraz tłok ponad 100 wychodzących jachtów – to się nazywa żeglarska przygoda.

Od razu stało się jasne, że wyścig ten pokaże nie tylko kto jest najszybszy, ale też kto czyta dobrze wiatr i wodę. Linia startu była bardzo długa. Sam wybór strony startu dawał dużą przewagę taktyczną na samym początku. Oprócz tego, na starcie jak zwykle tłok. W tym roku nowością były dość duża ilość kite surferów, w tym dwóch na hydroskrzydłach!

Pierwszy odcinek wyścigu to długa halsówka do Sopotu, dalej jednohaslowy bejdewind do Gdańska, baksztag do Sopotu, kurs z pełnym wiatrem do boi G2 pod Gdyńskim portem i sprint pełnym bejdewindem do mety. Najbardziej emocjonującym odcinkiem był pełny kurs do boi G2, gdzie duże, krótkie fale zapewniał wpierw ładny surfing, ale potem nieuchronne wbicie dziobu w poprzedzającą falę. Nie obyło się bez wywrotek. Łódki klasy Nautica 450 ze zmiennym szczęściem uplasowały się w środku stawki. Najlepsza załoga – POL 45 – Michał Korneszczuk/Jakub Bruski ukończyli wyścig jako 35 jednostka, 20 jednokadłubowiec, 2 jacht mieczowy.

Na tym nie skończył się jednak udział naszych łódek w BWZG. W niedzielę zorganizowaliśmy wzorem zeszłego roku Regaty Zakończenia Sezonu – 4 krótkie wyścigi dla łódek naszej klasy. Tym razem wiatr był bardziej umiarkowany, a o zwycięstwie nieraz decydowały centymetry. Tym razem ponownie wygrała łódka POL 45 w eksperymentalnym składzie Bartek Makała / Jakub Bruski, która wygrała także klasyfikację RACE. W FUN najlepszy okazał się gdyńska załoga POL 48 – Jan Dobrogowski / Piotr Chylarecki.

Nasze wyścigi skończyły się w sam raz aby zdążyć na następne atrakcje zapewnione prze Yacht Klub Stal Gdynia – spotkanie z kpt. Krystianem Szypką, uczestnikiem regat OSTAR oraz projekcję filmu „Tabarly”.

Więcej informacji o następnych wydarzeniach Nautica Boats na stronie www.nauticaboats.pl.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 maja

Yves Parlier na katamaranie "Mediatis Region Aquitaine" bije rekord 24-godzinnej żeglugi w klasie 60-stopowej z wynikiem 585,5 Mm (o 45,5 Mm lepiej od poprzedniego rekordu).
piątek, 19 maja 2006
W Breście zakończył rejs trimaran "Sport Elec", jacht z pięcioosobową załogą na pokładzie; okołoziemską trasę przebyto w 71 dni, 14 godzin, 22 minuty i 8 sekund, co było ówczesnym rekordem Jules Verne Trophy.
poniedziałek, 19 maja 1997
Na "Nord IV" z San Francisco wyruszył w samotny rejs dookoła świata Andrzej Urbańczyk; trasa wiodła przez Cieśninę Torresa do portu Darwin, potem do Kapsztadu i Panamy i z powrotem do San Francisco (24.06.1984 r.).
środa, 19 maja 1982
W San Francisco urodził się Paul Cayard, jeden z najbardziej słynnych żeglarzy morskich na świecie.
wtorek, 19 maja 1959
Z Falmouth na jachcie "Emmanuel" wyruszył w rejs przez Atlantyk trasą północną komandor R. D. Graham; dotarł do Saint John's na Nowej Fundlandii (z krótkim postojem w Bantry w południowej Irlandii).
piątek, 19 maja 1933