TYP: a1

Jak połączyć Bałtyk z Morzem Czarnym?

czwartek, 23 września 2021
Hanka Ciężadło

Podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceprezes zarządu Portu Gdańsk Sławomir Michalewski zaprezentował koncepcję połączenia kolejowego pomiędzy Gdańskiem a Odessą. Pomysł jest dość śmiały, ale z uwagi na korzyści, jakie może przynieść jego realizacja – wart zachodu. Albo raczej wschodu. To, czy takie połączenie w ogóle ruszy, zależy bowiem również od strony ukraińskiej. 

Po co nam to?

Połączenie kolejowe pomiędzy portami w Gdańsku i Odessie mogłoby znacząco skrócić terminy dostaw, a przy tym rozładować część ruchu przez Cieśninę Bosfor. Jest ona kolejnym, po Kanale Sueskim, wąskim gardłem światowego transportu.  

Warto przypomnieć, że przepłynięcie przez Cieśninę zajmuje około 6 godzin, ale czas oczekiwania na wejście to już kilkanaście godzin. Duże natężenie ruchu (przepływa tamtędy około 7 proc. światowego handlu) oraz zawirowania geopolityczne raczej nie poprawiają sytuacji.

Przejście drogi, jaką obecnie muszą odbywać kontenerowce płynące z Gdańska do Odessy, liczy  8,5 tys. km po wodzie i wymaga pokonania – poza Bosforem – kilku innych cieśnin. Wszystko to zajmuje trwa ponad 2 tygodnie. Połączenie kolejowe miałoby długość zaledwie 1,7 tys. km. O ile rzecz jasna uda się je zrealizować.

Uda się?

Czas pokaże. Na razie, jak podkreślił wiceprezes Michalewski, prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami, m. in. z polskimi kolejami oraz z przedstawicielami tzw. Linii Hutniczej Szerokotorowej. Przebiega ona od Sławkowa na Śląsku aż do granicy z Ukrainą (nawiasem mówiąc, jest to chyba najdalej wysunięta na zachód linia kolejowa o rozstawie szyn 1520 mm).

Linia jest niezelektryfikowana i jednotorowa, ale kursują nią już pociągi armatorskie z gdańskiego terminala kontenerowego DCT. Planowana jest budowa drugiej nitki kolei szerokotorowej, co znaczne zwiększyłoby przepustowość tego połączenia.

Co tam na wschodzie?

Wspomniane przez wiceprezesa Michalewskiego rozmowy, o ile zakończą się sukcesem, rozwiążą jednak tylko część problemu. Nie zapominajmy, że od granicy polsko-ukraińskiej do brzegu Morza Czarnego jest jeszcze spory kawałek lądu. To, jak będzie wyglądał transport na tym odcinku, zależy od stanu kolei na Ukrainie.

Mimo wszystko wiceprezes pozostaje optymistą i uważa, że brakujący element układanki uda się dopiąć jeszcze w bieżącym roku. Czy tak będzie w istocie? Zobaczymy. Mamy na razie wrzesień, więc jest jeszcze trochę czasu.

 

Tagi: Bałtyk, Morze Czarne, kolej, port, Gdańsk, Odessa, Ukraina, transport
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 maja

Yves Parlier na katamaranie "Mediatis Region Aquitaine" bije rekord 24-godzinnej żeglugi w klasie 60-stopowej z wynikiem 585,5 Mm (o 45,5 Mm lepiej od poprzedniego rekordu).
piątek, 19 maja 2006
W Breście zakończył rejs trimaran "Sport Elec", jacht z pięcioosobową załogą na pokładzie; okołoziemską trasę przebyto w 71 dni, 14 godzin, 22 minuty i 8 sekund, co było ówczesnym rekordem Jules Verne Trophy.
poniedziałek, 19 maja 1997
Na "Nord IV" z San Francisco wyruszył w samotny rejs dookoła świata Andrzej Urbańczyk; trasa wiodła przez Cieśninę Torresa do portu Darwin, potem do Kapsztadu i Panamy i z powrotem do San Francisco (24.06.1984 r.).
środa, 19 maja 1982
W San Francisco urodził się Paul Cayard, jeden z najbardziej słynnych żeglarzy morskich na świecie.
wtorek, 19 maja 1959
Z Falmouth na jachcie "Emmanuel" wyruszył w rejs przez Atlantyk trasą północną komandor R. D. Graham; dotarł do Saint John's na Nowej Fundlandii (z krótkim postojem w Bantry w południowej Irlandii).
piątek, 19 maja 1933