Szkoła żeglarstwa 4winds - Locja Zatoki Gdańskiej dla żeglarzy. Gdynia

wtorek, 20 września 2016
Kpt. Krzysztof Piwnicki
Zatoka Gdańska zaliczana jest do najciekawszych akwenów polskiego wybrzeża. W kilku kolejnych spotkaniach postaramy się przybliżyć jej porty. Dzisiaj kilka słów o Gdyni.

Gdynia
 
Gdynia to jeden z najciekawszych i największych portów jachtowych w południowo wschodniej części Bałtyku usytuowany w południowej części portu Gdynia z osobnym wejściem dla jachtów i motorówek. Zawija tu rok rocznie kilka tysięcy jednostek z Polski i zagranicy. Marina jachtowa nosząca imię gen. Zaruskiego – twórcy polskiego żeglarstwa, dysponuje przeszło 260 miejscami postojowymi zlokalizowanymi na pięciu kejach pływających z y-bomami oraz na falochronie wschodnim (gościnnym). Znajdziemy tu też kilkanaście miejsc postojowych w dalbach zlokalizowanych przy nabrzeżu zachodnim i falochronie południowym. Te ostatnie (za wyjątkiem pięciu pierwszych po lewej stronie od wejścia do mariny) zarezerwowane są jednak dla jednostek Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej. Wszystkie nabrzeża i pomosty wyposażone są w wystarczającą ilość polerów i urządzeń cumowniczych.


Gdynia
Warto pamiętać jednak, że na pomostach pływających polery mają kształt oczek co wymusza założenie cum na biegowo lub zawiązanie odpowiedniego węzła zaraz po przełożeniu cumy. Na falochronie wschodnim i południowym polery mają natomiast kształt grzybków co pozwala na założenie cum zakończonych pętlą. Mimo wydawało by się dużej pojemności gdyńskiej mariny jej potrzeby ocenia się na dwa a nawet trzy razy więcej. Znalezienie tu wolnej kei w sezonie często nie jest zatem rzeczą łatwą mimo, że dla gości przygotowanych jest ok. 50 miejsc postojowych. Większość miejsc w marinie zajmują dość sporych rozmiarów jednostki motorowodne. Żeglarze często muszą zadowolić się miejscem w przysłowiowym kącie lub stawać longside do burt innych jachtów. Właściciele motorówek często też w niewybredny sposób wyrażają swoje niezadowolenie gdy po powrocie, ze sporadycznych rejsów, zastają „swoje” miejsce zajęte mimo, że oficjalnie Marina nie zapewnia stałych określonych miejsc postojowych nawet swoim rezydentom. Problematyczne też są różne imprezy mające miejsce w basenie jachtowym. Jednostki cumujące tu na stałe a często i gości muszą być przestawiane w celu zrobienia miejsca dla zawodników regat czy też wystawców np. Targów Wiatr i Woda, które szczerze mówiąc nie cieszą się zbyt dużą popularnością wśród mieszkańców Gdyni i odwiedzających ją gości.

W głębi mariny, w jej północno zachodniej części, znajdziemy slipy do wodowania mniejszych jednostek np. skuterów a także dźwig. Niestety nie należy on do największych a jego udźwig to zaledwie 2,5 tony. Wejścia na pomosty pływające strzegą bramki otwierane przy pomocy kart magnetycznych stanowiących utrapienie nie tylko dla gości ale również dla osób trzymających tu jachty na stale. Choć niewątpliwie zabezpieczają pomosty przed „wizytami” osób postronnych. Pomosty i nabrzeża gdyńskiej mariny zgodnie z europejskimi standardami wyposażone są w ujęcia wody pitnej oraz słupki energetyczne. Niestety nie znajdziemy tu węży przy pomocy których mogli byśmy bez problemu zatankować wodę mimo, że obsługa mariny zakupuje i przekazuje do ogólnego użytku ok. sześćdziesięciu sztuk rocznie. Problematyczne też może być naładowanie akumulatorów. W wielu wypadkach konieczne jest posiadanie własnej eurozłączki a i to nie gwarantuje możliwości podłączenia do prądu gdyż wspomniane słupki są bez przerwy oblegane a ich ilość jest zdecydowanie niewystarczająca.

Ogromnym plusem gdyńskiej mariny jest natomiast stacja paliwowa znajdująca się naprzeciw wejścia do mariny od strony morza. Do cumowania służą tu oringi z hakami. Stacja czynna jest w okresie od końca kwietnia do końca września w godzinach 08.00 – 18.00 a w sezonie od 08.00 do 20.00. Na stacji znajduje się też mały sklepik w którym można kupić napoje, słodycze, lody ale także zaopatrzyć się w klucze czy śrubokręty. Bardzo istotny jest punkt odbioru ścieków wyposażony w węże i pompy ssące co pozwala bez problemu oczyścić zbiorniki wody szarej lub wypłukać zęzy. Znajduje się on po lewej stronie stacji paliwowej. Problematyczne jest jednak podpłyniecie do niego gdyż miejsce to często jest zajęte z powodu dużego obłożenia portu. Klucz do pompy znajduje się w biurze mariny a jej wykorzystanie jest nieodpłatne. Samo biuro mariny, czynne cała dobę, znajduje się w parterowym budynku przy zachodnim nabrzeżu. Pamiętajmy jednak, ze mimo iż obsługa mariny jest dwudziestoczterogodzinna to po dwudziestej trudno będzie cokolwiek załatwić, gdyż na miejscu zostaje jedynie ochrona. W budynku mariny znajdziemy także toalety i prysznice a także kubryk dla żeglarzy z pralką i zapleczem kuchennym. Toalety dla żeglarzy podających nazwę jednostki na której przypłynęli są bezpłatne choć szczerze mówiąc mina Pani pilnującej te przybytki w takich sytuacjach jest bezcenna. Skorzystanie z prysznica to już niestety wydatek siedmiu złotych. Chcąc zażyć kąpieli należy pamiętać o zabraniu drobnych gdyż woda uruchamiana jest po wrzuceniu do automatu odpowiedniej kwoty. Poważne trudności może też sprawiać zwykłe wyrzucanie śmieci. Nieliczne pojemniki na śmieci nie są wcale łatwe do odnalezienia. Jeden z nich znajduje się za budynkiem stacji paliwowej. Na terenie basenu jachtowego znajdziemy też całoroczną tawernę żeglarską z bardzo sympatycznym ogródkiem piwnym, w którym można wypocząć. Bar oferuje też napoje i serwuje ciepłe posiłki. Tawerna czynna jest w sezonie od godz. 09.00 do 22.00 a często i dłużej. W sezonie na terenie sąsiadujących klubów żeglarskich znajdziemy też liczne obiekty małej gastronomi z zapiekankami, lodami a także trzy sklepy żeglarskie w których można zakupić niemal wszystko co na jachcie jest potrzebne. Czynne są one codziennie za wyjątkiem niedziel w godzinach 10.00 – 17.00. Jedynie w soboty praca sklepów kończy się ok. godz. 15.

Niezmiernie problematyczne jest natomiast wjechanie na teren mariny samochodem. Wjazdu tego strzegą bowiem szlabany podnoszone przy pomocy pilotów, których ilość jest nie wystarczająca nawet dla samych rezydentów i osób pracujących na terenie portu jachtowego. Tak więc dowóz zakupów na jacht wiąże się z całym szeregiem trudności. Trzeba zostawić samochód przed bramkami, blokując często tym samym wjazd innych aut. Udać się do Biura Mariny i poprosić o otworzenie szlabanów. Wszystko to zajmuje kilkanaście minut. Sytuacja taka powtarza się oczywiście, gdy chcemy samochodem wyjechać gdyż na terenie basenu jachtowego nie ma miejsc parkingowych a każda wolna przestrzeń jest skrupulatnie zajęta przez osoby pracujące na terenie gdyńskiego portu jachtowego. Tłok w marinie Gdynia to niestety stałe zjawisko. Liczne imprezy żeglarskie i de facto brak odpowiedniej przestrzeni sprawia, że nie tylko trudno jest tu wjechać samochodem ale nawet wejść pieszo. Niewątpliwie ogromnym plusem tego miejsca są warsztaty szkutnicze, mechanicy oraz firmy stanowiące zaplecze techniczne. Pod tym względem jest to jedyne tego typu miejsce w tej części Bałtyku.

Podejście do Basenu jachtowego w Gdyni

Idąc od strony Gdańska i Sopotu podejście najlepiej rozpocząć na początku lub w połowie bulwaru nadmorskiego w odległości ok. 200 m od brzegu. Kierować się bezpośrednio w główki basenu jachtowego z lewej strony linii zabudowań portowych. Z tej pozycji widoczna będzie jednak jedynie zielona główka na falochronie wschodnim. Lewa na pirsie południowym jest zdecydowanie cofnięta (tak jak i cały pirs) i zasłaniana przez falochron wschodni.

Locja Zatoki Gdańskiej


Idąc od strony wschodniej (ze środka Zatoki) kierować się należy 20 – 30 stopni na lewo od główki zielonej wejścia południowego do basenu prezydenckiego. W tym wypadku ponownie będziemy widzieli jedynie główkę zieloną z powodu umiejscowienia znaku strony lewej na nabrzeżu cofniętym w stosunku do falochronu awanportu. Pomocny może być pływający znak lewej strony wejścia południowego, który również lepiej minąć prawą burtą. Po minięciu tego znaku bezpiecznie jest kierować się nadal na lewo a dopiero po zobaczeniu z prawej strony „całego” wejścia do mariny kierować się do środka. Przy podejściu od tej strony należy zwrócić uwagę na ruch jednostek wchodzących i wychodzących wejściem południowym gdyż idąc w ten sposób przecinamy tor podejściowy. Na podejściu do Mariny Gdynia należy też zwrócić szczególną uwagę na licznych „optymistów” oraz inne małe jednostki bez napędu mechanicznego operujące w główkach portu lub tuż przed nimi a także często wewnątrz mariny.


Gdynia port


Samo wejście do basenu jachtowego jest stosunkowo wąskie (ok. 15 m). Z prawej strony ogranicza je falochron wschodni przy którym cumują jednostki, co znacząco zawęża pole manewru z lewej pływające tyki koloru czerwonego „zawijające” w stronę morza. Tuż za znakami lewej strony znaczne wypłycenia!!! Dno mariny oraz podejścia o charakterze piaszczystym. Wejście do mariny Gdynia może być utrudnione przy silnych wiatrach dopychających do brzegu oraz przy wysokim stanie morza (powyżej 6). Przy silnych wiatrach i wysokiej fali unikać zbliżania do falochronu wschodniego od strony morza. Tuż przed wejściem do Mariny Gdynia wskazane jest nadanie sygnału dźwiękowego przewidzianego przepisami (jeden długi).


Kpt. Krzysztof Piwnicki
4WINDS SZKOŁA ŻEGLARSTWA
Zdj. Grzegorz Pluta


Łączna ilość miejsc postojowych 260
Miejsc postojowych dla gości – 50
Głębokość na podejściu – 3 m20 cm
Głębokość w basenie jachtowym – 4,5 m
Maksymalna dopuszczalna długość jednostek – 20 m
Miejsca gościnne – falochron wschodni
Sklepów żeglarskich – 3 (czynne 10.00 – 17.00 soboty do 15.00)
Zaopatrzenie sklepów żeglarskich – bardzo dobre
Tawern żeglarskich – 1 (czynna 09.00 – 22.00)
Najbliższy sklep spożywczy – 1,5 km przy ul. Świętojańskiej (całodobowy)
Dostęp do wody na kei – wliczony do opłaty postojowej. Lepiej mieć własny wąż i złączki
Dostęp do prądu na kei – wliczony do opłaty postojowej. Lepiej mieć własną eurozłączkę
Warsztaty – szkutniczy, takielarski na terenie jacht klubu „STAL” czynny w dni powszednie od 08.00 – 16.00
Miejsc parkingowych dla gości – brak
Wejście na keje – karty magnetyczne
Możliwość wjazdu samochodem na teren mariny – poważnie utrudniony
Slip dla mniejszych jednostek – 3
Dźwig – 2,5 tony. Koszt 90 pln po wcześniejszym zgłoszeniu w bosmanacie
Toalety – czynne 24 h darmowe dla załóg
Prysznice – czynne 24 h Koszt 7 pln
Pralka – dostępna w kubryku w budynku mariny
Stacja paliwowa – czynna koniec kwietnia do końca września 09.00 – 18.00 w sezonie 09.00 – 20.00
Koszt postoju jachtu – 5 pln za każdy metr bieżący jachtu na dobę
Biuro mariny – nabrzeże zachodnie tel. 785 174 719 marina@gdyniasport.pl

Łączność radiowa – kanał 12 Marina Gdynia UWAGA Na kanale 12 pracuje też Kapitanat Portu Gdyni. Pamiętajmy aby w procedurze wywołania użyć formuły „Marina Gdynia …
„ a nie „Kapitanat Gdynia….”






Tagi: locja, Gdynia, 4WINDS Szkoła Żeglarstwa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 grudnia

W stoczni Multiplast w Vannes wodowano katamaran "Orange II".
środa, 22 grudnia 2004
Na Barbados dopływa Arkadiusz Pawełek na pontonie "Cena Strachu"; Polak jest drugim człowiekiem na świecie, który pontonem przepłynął Atlantyk (41 dni, 3000 Mm).
wtorek, 22 grudnia 1998
Opłynięcie Hornu przez "Pogorię" pod dowództwem Krzysztofa Baranowskiego.
czwartek, 22 grudnia 1988