TYP: a1

50 okrętów, które zmieniły bieg historii

piątek, 19 października 2018
Monika Frenkiel

Czy statek może zmienić bieg historii? Oczywiście, że tak. Bo wypłynął, bo dopłynął w nieoczekiwane miejsce, bo coś na nim przetransportowano, bo zatonął… Ian Graham, autor „50 okrętów, które zmieniły bieg historii” jest zdania, że żaden wynalazek ludzkości nie wpłynął na nią tak, jak wymyślenie sposobu przemieszczania się przez morze. I próbuje nas do tego przekonać.

Liczba 50 jest nieco umowna, bo książka zaczyna się od przykładowych łodzi – przykładowych dla rodzaju konstrukcji, ale także dokumentujących morską aktywność danej społeczności (tak jak łódź z grobowca faraona Cheopsa, łódź z Nydham czy triery). Każda notka zawiera opis łodzi (typ, czas wodowania, długość i tonaż, konstrukcję i napęd), ale to tylko drobny element całości. Bowiem opis każdej łodzi to pretekst do opisania społeczności, która z niej korzystała, wpływu na gospodarkę czy historię. Dodatkowo autor wspomina o odkryciach archeologicznych i związanych z nimi ciekawostkach – takich jak np. prace zespołu Roberta Ballarda, dzięki którym odkryto „Isis”, rzymski statek handlowy z IV wieku.

Dzięki opisom poszczególnych statków poznajemy kierunki ekspansji geograficznej mocarstw (cesarstwa rzymskiego, Normanów, Fenicjan czy Chińczyków). Zwyczaje ludów, które się poruszały jednostkami, ich ekonomię, a także dążenia i ambicje czy...wynalazki. 

Oczywiście nie mogło zabraknąć w książce słynnych wypraw, jak ta Kolumba  czy Magellana, ale znajdziemy tutaj także opis konstrukcji wyjątkowych z jakiegoś powodu – nowatorskich rozwiązań, wielkości, szybkości…albo na przykład okoliczności zatonięcia czy wręcz zaginięcia (jak np. angielska „Mary Rose” z XVI wieku czy „Spray” Joshuy Slocuma). Są tu słynne wyprawy badawcze (niezapomniana Kon-tiki ale i DSV Alvin, niewielki pojazd podwodny, który zrewolucjonizował badanie oceanów). Żaglowce, parowce, wielkie statki pasażerskie i okręty wojenne, katastrofy (tak jak ta Titanica) oraz światowe skandale („Amistad”, przejęta przez niewolników, których późniejszy proces sądowy przykuł uwagę całego świata czy SS „Torrey Canyon”, supertankowiec który spowodował gigantyczny wyciek ropy do mórz i katastrofę ekologiczną. Mamy tu wielkie bitwy (np. tę pod Trafalgarem), podstępne ataki (RMS „Lusitania”) czy szpiegowskie podchody (działania francuskich szpiegów w celu uszkodzenia „Rainbow Warrior”, statku należącego do Greenpeace). Autor porusza się swobodnie po rozmaitych epokach i krajach, od prawie 3 tys. przed n. e. aż po czasy współczesne, gigantyczne transportowce, liniowce i statki wiertnicze.

 

Niesamowicie ciekawa książka pokazująca dzieje świata z punktu widzenia transportu morskiego. Pełno w niej odnośników, ilustracji i zdjęć, faktów i ciekawostek.

Dla każdego miłośnika morza i historii.

 

Tytuł: 50 okrętów, które zmieniły bieg historii

Autor: Ian Graham

Oficyna Wydawnicza Alma-Press Sp. z o.o.

Tagi: okręty, recenzja, Alma-Press, Ian Graham
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 maja

Z Jastarni do Władysławowa wyruszył zasłużony dla polskiego żeglarstwa s/y "Generał Zaruski"; po latach niszczenia w ośrodku w Jastarni zapadły decyzje i znalazły się środki na kapitalny remont jachtu.
piątek, 20 maja 2005
W Pucku zostaje wodowany ponton Arkadiusza Pawełka "Cena Strachu".
środa, 20 maja 1998
W Gdyni zakończył rejs Kpt. Henryk Jaskuła na s/y "Dar Przemyśla"; było to pierwsze polskie i trzecie w historii światowego żeglarstwa okrążenie świata bez zawijania do portów; rejs trwał 345 dni.
wtorek, 20 maja 1980
W Gdyni zmarł Karol Olgierd Borchardt, autor wielu książek marynistycznych, m.in. "Znaczy Kapitan".
wtorek, 20 maja 1986
Z zamiarem opłynięcia Islandii wypłynął z przystani JK Stoczni Gdańskiej s/y "Kismet" z Kpt. Wojciechem Orszlukiem. Żeglarze dotarli do stolicy Islandii, ale wielodniowy sztorm uniemożliwił opłynięcie wyspy dookoła. Jacht powrócił do Górek Zachodnich 22.0
czwartek, 20 maja 1965
W Valladolid umiera w zapomnieniu Krzysztof Kolumb, genueńczyk, który powszechnie uchodzi za odkrywcę Ameryki.
niedziela, 20 maja 1520