Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma być priorytetowym zadaniem nowo powstałego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Choć sam projekt przewija się przez sejmowe kuluary już od lat, to jego realizacja wydaje się bliższa niż kiedykolwiek. Niezmiennie budzi on jednak kontrowersje wśród okolicznych mieszkańców i organizacji ekologicznych.
O realizacji projektu połączenia Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym mówił wczoraj nowy wiceminister infrastruktury i budownictwa, Kazimierz Smoliński. Jego celem będzie skrócenie i uproszczenie szlaku z portu elbląskiego na Bałtyk, z pominięciem przeprawy przez rosyjskie wody. Przeciwko pomysłowi budowy kanału jest część samorządowców. Jak mówi Smoliński, obecne nastroje w samorządach są jednak wyjątkowo przychylne inwestycji. Dlatego też jej realizacja, która jest planowana już od 2006 roku, ma zostać przeprowadzona jeszcze podczas obecnej kadencji rządu.
Przeciwko projektowi przekopu Mierzei Wiślanej od lat protestują organizacje ekologiczne. Jak mówią przedstawiciele WWF Polska, ryzyko pogorszenia stanu środowiska naturalnego jest wysokie, a korzyści ekonomiczne niepewne. Jak wynika z przygotowanych przez rząd prognoz, większość obrotu międzynarodowego portu w Elblągu wciąż pochodzić będzie z transportu towarów w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego. Budowa kanału żeglugowego byłaby również niezgodna z europejskim programem ochrony przyrody Natura 2000. Mieszkańcy Krynicy Morskiej i pozostałych okolicznych miast obawiają się z kolei zanieczyszczenia wody w Zatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym oraz spadku wpływów z turystyki, która jest głównym źródłem dochodów w regionie.
W stoczni Multiplast w Vannes wodowano katamaran "Orange II".
środa, 22 grudnia 2004
Na Barbados dopływa Arkadiusz Pawełek na pontonie "Cena Strachu"; Polak jest drugim człowiekiem na świecie, który pontonem przepłynął Atlantyk (41 dni, 3000 Mm).
wtorek, 22 grudnia 1998
Opłynięcie Hornu przez "Pogorię" pod dowództwem Krzysztofa Baranowskiego.