TYP: a1

Podwodne skarby z toru wodnego Świnoujście - Szczecin

czwartek, 14 maja 2020
Z mediów/PAP

Wiecie, gdzie można znaleźć bardzo dużo zabytków związanych z wszelkiego rodzaju jednostkami pływającymi? Odpowiecie, że w muzeum i tak, prędzej czy później te akurat zabytki do muzeum trafią. W tym przypadku chodzi jednak o tor wodny Świnoujście – Szczecin, który, jak się okazało podczas pogłębiania – stanowi prawdziwy skarbiec morskich artefaktów. 


 

To, co wydobyto z dna podczas prac przy pogłębianiu toru wodnego, może spędzić sen z powiek niejednemu muzealnikowi – do tej pory, jak się okazuje, wydobyto ponad sto przedmiotów, wśród których znajdują się m.in. kotwice, boje, części uzbrojenia czy jednostek. Najstarsze z wyłowionych obiektów pochodzą ze średniowiecza, ale wśród znalezisk znalazły się kawałki u-boota a także wiele części uszkodzonego w 1945 r. na Kanale Piastowskim i zatopionego później w Bałtyku przez Rosjan pancernika Lützow. To z niego pochodzi ważąca 9 ton tylna ścianka wieży artyleryjskiej 280 mm. 
We wtorek, 12 maja w Szczecinie wyładowano kolejną, piątą już partię eksponatów, ważącą łącznie ok. 20 ton. Trafią one do Kołobrzeskiego Skansenu Morskiego, gdzie zostaną wymyte, oczyszczone i pomalowane. 
Część ze znalezionych obiektów ma zapewne ciekawą historię – windę kotwiczną raczej ciężko zgubić, musiała więc do wody trafić wskutek jakiegoś wypadku, eksplozji lub katastrofy. Niektóre z kotwic są z łańcuchami kotwicznymi, inne bez. Jak na obiekty, które tak wiele lat przeleżały w wodzie, znaleziska są "w zadziwiająco dobrym stanie", jak skomentował dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz. 

Obiekty wydobywane podczas pogłębiania toru wodnego, sklasyfikowane jako zabytki, trafiają do muzeów - nie tylko w Kołobrzegu, ale też do Muzeum Narodowego w Szczecinie i do Fortu Zachodniego i Fortu Gerharda w Świnoujściu.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do ok. 11 m. 

Tagi: zabytki, tor wodny, Śzczecin
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 maja

Z Jastarni do Władysławowa wyruszył zasłużony dla polskiego żeglarstwa s/y "Generał Zaruski"; po latach niszczenia w ośrodku w Jastarni zapadły decyzje i znalazły się środki na kapitalny remont jachtu.
piątek, 20 maja 2005
W Pucku zostaje wodowany ponton Arkadiusza Pawełka "Cena Strachu".
środa, 20 maja 1998
W Gdyni zakończył rejs Kpt. Henryk Jaskuła na s/y "Dar Przemyśla"; było to pierwsze polskie i trzecie w historii światowego żeglarstwa okrążenie świata bez zawijania do portów; rejs trwał 345 dni.
wtorek, 20 maja 1980
W Gdyni zmarł Karol Olgierd Borchardt, autor wielu książek marynistycznych, m.in. "Znaczy Kapitan".
wtorek, 20 maja 1986
Z zamiarem opłynięcia Islandii wypłynął z przystani JK Stoczni Gdańskiej s/y "Kismet" z Kpt. Wojciechem Orszlukiem. Żeglarze dotarli do stolicy Islandii, ale wielodniowy sztorm uniemożliwił opłynięcie wyspy dookoła. Jacht powrócił do Górek Zachodnich 22.0
czwartek, 20 maja 1965
W Valladolid umiera w zapomnieniu Krzysztof Kolumb, genueńczyk, który powszechnie uchodzi za odkrywcę Ameryki.
niedziela, 20 maja 1520