TYP: a1

„Rossija” ma problemy – brakuje części z… Ukrainy

poniedziałek, 3 kwietnia 2023

Kto by się spodziewał, prawda? Budowa rosyjskiego lodołamacza z napędem atomowym została wstrzymana. Powodem przestoju jest niemożność dostarczenia komponentów z fabryki Energomaszspecstal w Kramatorsku. Firma mieści się na Ukrainie, więc biorąc pod uwagę aktualną sytuację, mogą wystąpić pewne problemy z dotrzymaniem terminów.

 

I cały piękny plan w…

Zmiany klimatyczne zasadniczo bywają postrzegane jako problem – istnieją jednak ludzie, którzy widzą tę kwestię zupełnie inaczej i w związku z topnieniem pokrywy lodowej liczą na bardzo konkretne zyski w niedalekiej przyszłości.

Możliwość transportowania paliw z syberyjskich źródeł arktyczną drogą morską, i to przez cały rok, rzeczywiście wydaje się kusząca. Nic więc dziwnego, że Rosja postanowią ją wykorzystać. Warunkiem powodzenia tej koncepcji było jednak zapewnienie trasie całkowitej drożności, w czym miała pomóc nowoczesna flota lodołamaczy. Jednym z nich miała być właśnie "Rossija" – miała, bo nie wiadomo kiedy będzie.

Tam wszystko jest jakieś większe

Atomowy lodołamacz „Rossija” miał być pierwszym statkiem typu Lider z serii 10510. Założenia były bardzo ambitne – jednostka miała być największa na świecie, a rozmiarami przebijać nawet lotniskowce typu Queen Elizabeth. Zgodnie z planem kadłub jednostki miał mieć 209 metrów długości, a jej załogę miało stanowić 127 osób.

Napęd miały zapewniać dwa reaktory – dzięki dostarczanym przez nie 120 megawatom jednostka powinna bez trudu przebijać się przez lód o grubości 1-2 metrów, utrzymując stałą prędkość rzędu 11-12 węzłów.

Strzał w kolano

Pomysł transportowania paliw Północną Drogą Morską padł jeszcze przed koncepcją przeprowadzenia na Ukrainie jakiejkolwiek „specjalnej operacji”. Prawdopodobnie właśnie z tego powodu jako dostawcę części do atomowych lodołamaczy wybrano przedsiębiorstwo Energomaszspecstal z Kramatorska w obwodzie donieckim.  

W toku działań wojennych fabryka mająca dostarczyć podzespoły została jednak kompletnie zniszczona. W tej sytuacji oddanie okrętu do służby nieco się przeciągnie – i chyba nikt nie wie, jak długie to będą przestoje.  

 

Tagi: Rosja, Ukraina, Północna Droga, lodołamacz, Rossija
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 18 maja

Do Southampton dopływa na "Aviva Challenge" Dee Caffari kończąc rejs wokół świata bez zawijania do portów (178 dni, 3 godziny, 5 minut, 36 sekund).
czwartek, 18 maja 2006
W rejs na Morze Czarne wyruszył s/y "Roztocze" z Kpt. Tadeuszem Zawadzkim; etap powrotny zakończony w listopadzie prowadził Kpt. Ziemowit Barański.
sobota, 18 maja 1974
Angielska dziennikarka Ann Davison wyruszyła z Plymouth w samotną podróż na trasie Duarnez - Vigo - Gibraltar - Casablanka - Wyspy Kanaryjskie - Portsmouth (Dominikana) - Nassau (Bahama) - Miami - wewnętrznymi drogami wodnymi do Norfolk (Wirginia) - Nowy
niedziela, 18 maja 1952