TYP: a1

Skąd ta dziura w burcie, towarzysze?

środa, 30 marca 2022
Hanka Ciężadło

Podobno Rosja to stan umysłu, a wydarzenia ostatniego miesiąca zdają się to potwierdzać. Na wojnie (nawet takiej nazywanej specjalną operacją) bywa jednak tak, że nie zawsze obrywają „ci drudzy”. A jeśli przypadkiem oberwą swoi, pozostaje albo iść w zaparte, albo przyznać, że nastąpił nieprzewidziany przyjacielski ostrzał, co ponoć wcale nie jest taką rzadkością. 

Auć!

27 marca drobnicowiec OMSKIY-205, będący w trasie ze Stambułu do Rostowa na Morzu Azowskim poprosił o pomoc. Statek znajdował się wówczas około 2 mil morskich od Krymu. Jego 12-osobowa załoga zgłosiła mocne naruszenie kadłuba, a w rzeczywistości – dużą dziurę w burcie oraz będące jej efektem zalanie maszynowni.

Nie będąc w stanie przemieszczać się samodzielnie, jednostka czekała bezradnie na ratunek. Kilka godzin później rosyjskie służby odholowały ją do Cieśniny Kerczeńskiej na granicy Morza Czarnego i Azowskiego. OK, takie rzeczy się zdarzają. Co jednak stało się przyczyną całego tego zdarzenia? Może korniki?

Panie, to był moment!

Rosmorrechflot, czyli rosyjska Federalna Agencja Transportu Morskiego i Rzecznego utrzymuje, że jedynym powodem awarii drobnicowca było gwałtowne uderzenie wyjątkowo wysokiej fali. Sęk w tym, że Morze Czarne było tego dnia bardzo spokojne, a pogoda – doskonała. Jaka więc była prawdziwa przyczyna powstania uszkodzeń?

Tego się zapewne nigdy nie dowiemy. Zagraniczni analitycy sugerują jednak, że statek mógł paść ofiarą przyjacielskiego (a więc w tym przypadku — rosyjskiego) ostrzału albo trafić na równie przyjacielską minę. Co ciekawe, początkowo nawet rosyjskie media sugerowały taką możliwość. Co innego jednak pismaki, a co innego oficjele. Prawdomówność nigdy nie była mocną stroną rosyjskich władz, dlatego nie powinno nas dziwić, że oficjalne komunikaty uparcie negują możliwość, że uszkodzenie jest skutkiem działań wojennych. Przecież toczy się jedynie specjalna operacja.

 

Tagi: Rosja, Ukraina, wojna, statek, mina, ostrzał
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 maja

Z Jastarni do Władysławowa wyruszył zasłużony dla polskiego żeglarstwa s/y "Generał Zaruski"; po latach niszczenia w ośrodku w Jastarni zapadły decyzje i znalazły się środki na kapitalny remont jachtu.
piątek, 20 maja 2005
W Pucku zostaje wodowany ponton Arkadiusza Pawełka "Cena Strachu".
środa, 20 maja 1998
W Gdyni zakończył rejs Kpt. Henryk Jaskuła na s/y "Dar Przemyśla"; było to pierwsze polskie i trzecie w historii światowego żeglarstwa okrążenie świata bez zawijania do portów; rejs trwał 345 dni.
wtorek, 20 maja 1980
W Gdyni zmarł Karol Olgierd Borchardt, autor wielu książek marynistycznych, m.in. "Znaczy Kapitan".
wtorek, 20 maja 1986
Z zamiarem opłynięcia Islandii wypłynął z przystani JK Stoczni Gdańskiej s/y "Kismet" z Kpt. Wojciechem Orszlukiem. Żeglarze dotarli do stolicy Islandii, ale wielodniowy sztorm uniemożliwił opłynięcie wyspy dookoła. Jacht powrócił do Górek Zachodnich 22.0
czwartek, 20 maja 1965
W Valladolid umiera w zapomnieniu Krzysztof Kolumb, genueńczyk, który powszechnie uchodzi za odkrywcę Ameryki.
niedziela, 20 maja 1520