TYP: a1

Zmodernizowany ORP Bałtyk wraca do służby

poniedziałek, 26 września 2016
Informacja prasowa/MWRP
Zbiornikowiec ORP Bałtyk powrócił do macierzystego portu wojennego w Gdyni, po zakończonym remoncie stoczniowym. Okręt przechodził naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową.

ORP Bałtyk
Fot. MWRP


Remont zbiornikowca paliwowego typu ZP-1200M trwał 13 miesięcy. Wszystkie prace remontowo – modernizacyjne wykonywała firma Net-Marine na terenie stoczni Makrum Pomerania w Szczecinie.

„Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych firm. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto, modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może uzupełniać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę, podczas ruchu okrętów” – relacjonuje dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński.

ORP Bałtyk obecnie posiada zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydajność systemu RAS (Replenishment At Sea – uzupełnianie zapasów na morzu) waha się w granicy 40-70 m3/h, a ograniczona jest średnicą zamontowanego węża, która wynosi 2,5 cala (65 mm). Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

W ramach naprawy głównej (poza opisanym powyżej systemem RAS), na zbiornikowcu ORP Bałtyk, wykonano następujące prace:

• remont kapitalny silników głównych oraz przekładni redukcyjnych,
• wymiana systemu centralnego ogrzewania,
• montaż systemu klimatyzacji oraz nawiewu na wszystkich kondygnacjach,
• zamontowanie stacji uzdatniania wody (również ładunkowej),
• zamontowanie systemu neutralizacji fekaliów,
• naprawa średnia zestawów artyleryjskich,
• wymiana łodzi ratunkowych,
• całkowita wymiana poszycia, mebli oraz oświetlenia wewnątrz okrętu,
• zamontowanie systemu sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.

Tagi: ORP Bałtyk, zbiornikowiec, remont, marynarka wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 maja

Yves Parlier na katamaranie "Mediatis Region Aquitaine" bije rekord 24-godzinnej żeglugi w klasie 60-stopowej z wynikiem 585,5 Mm (o 45,5 Mm lepiej od poprzedniego rekordu).
piątek, 19 maja 2006
W Breście zakończył rejs trimaran "Sport Elec", jacht z pięcioosobową załogą na pokładzie; okołoziemską trasę przebyto w 71 dni, 14 godzin, 22 minuty i 8 sekund, co było ówczesnym rekordem Jules Verne Trophy.
poniedziałek, 19 maja 1997
Na "Nord IV" z San Francisco wyruszył w samotny rejs dookoła świata Andrzej Urbańczyk; trasa wiodła przez Cieśninę Torresa do portu Darwin, potem do Kapsztadu i Panamy i z powrotem do San Francisco (24.06.1984 r.).
środa, 19 maja 1982
W San Francisco urodził się Paul Cayard, jeden z najbardziej słynnych żeglarzy morskich na świecie.
wtorek, 19 maja 1959
Z Falmouth na jachcie "Emmanuel" wyruszył w rejs przez Atlantyk trasą północną komandor R. D. Graham; dotarł do Saint John's na Nowej Fundlandii (z krótkim postojem w Bantry w południowej Irlandii).
piątek, 19 maja 1933