TYP: a1

Orzeł gotowy do prowadzenia działalności morskiej

poniedziałek, 11 marca 2024
Hanka Ciężadło

Jak podają służby 3 Flotylli, nasz jedyny okręt podwodny pomyślnie przeszedł odbiory podwodne i obecnie jest już gotowy do prowadzenia działalności morskiej. To bardzo dobra wiadomość zwłaszcza w świetle faktu, że czasy są niespokojne, a Orzeł od kilku lat więcej czasu spędzał w stoczni, niż na morzu.

 

Podwodne siły Polski

Jak wiemy, obecnie w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych wchodzi tylko jeden okręt i jest to właśnie wiekowy ORP Orzeł (291). Stan jednostki od dawna pozostawiał wiele do życzenia. W słynnym liście otwartym opublikowanym w 2021 roku pojawiły się sugestie, iż załoga zwyczajnie bała się o swoje życie – i bynajmniej nie miało to związku z działaniami wojennymi, ale ze stanem technicznym.

Co prawda list był anonimowy i zdaniem specjalistów, napisany przez laika, nie przez marynarza, jednak trudno polemizować z faktem, iż Orzeł zdecydowanie wymagał gruntownej modernizacji. Ta właśnie się kończy, a to, że po raz pierwszy po remoncie można było zobaczyć Orła w zanurzeniu, z pewnością jest oznaką zmian na lepsze.

A co z Orką?

Tego na razie nie wiadomo – teoretycznie do 2030 roku w ramach programu miały zostać zakupione nowe okręty podwodne, jednak jak na razie konkretów brak. A czas leci i sytuacja międzynarodowa nabrzmiewa. Na nasze szczęście Bałtyk stał się praktycznie wewnętrznym morzem NATO, jeśli jednak chcemy myśleć poważnie o obronności, nie powinniśmy zaniedbywać takich rzeczy, jak inwestycja w nowe jednostki. Czy zatem opłaca się remontować stare – a nawet bardzo stare, bowiem ORP Orzeł za dwa lata będzie świętować czterdziestolecie wejścia do służby?

Owszem, warto; jak podkreślają specjaliści, sprawny, zdolny do pełnienia swoich zadań ORP Orzeł bardzo się przyda, choćby w świetle możliwości szkolenia kadr. Miejmy nadzieję, że kiedy już zostaną wyszkolone, będą miały czym pływać – a Orzeł będzie mógł przejść w końcu na zasłużoną emeryturę.

 

Tagi: okręt, Orzeł, marynarka, służba, remont
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 maja

Patent kapitański zdobywa Krzysztof Baranowski.
wtorek, 11 maja 1965
Cztery kluby - Klub Żeglarski w Chojnicach, Polski Klub Jachtowy w Gdańsku, Wojskowy Klub Żeglarski, Sekcja Wioślarska AZS Warszawa powołały na spotkaniu w Tczewie Polski Związek Żeglarski z siedzibą w Warszawie, na czele którego stanął Józef Klejnot-Turs
niedziela, 11 maja 1924