TYP: a1

Ktoś chętny na megaliniowiec?

środa, 23 lutego 2022
Hanka Ciężadło

Niemal każdy wodniak na pewnym etapie życia dochodzi do wniosku, że strasznie fajnie byłoby mieć własną jednostkę pływającą. Jeśli więc jesteście w takiej właśnie fazie i przypadkiem macie jakieś zaskórniaki, to jest okazja kupić całkiem niezły statek. Funkiel-nówka-nie śmigany. Tylko trochę duży…

Mają rozmach…

Holding Genting Hong Kong Limited, działający w branży luksusowych wycieczkowców, to prawdziwy gigant — jego własnością są między innymi linie wycieczkowe Crystal Cruises, Star Cruises, Dream Cruises, a także stocznie: Lloyd Werft oraz MV Merften.

I właśnie w zlokalizowanej w Niemczech MV Merften powstaje Global Dream: statek, który można będzie kupić po – prawdopodobnie – dość okazyjnej cenie. W styczniu tego roku stocznia ogłosiła bowiem upadłość, a wciąż niedokończona jednostka ma zostać sprzedana na poczet zaspokojenia długów. Rzecz w tym, że nie jest to taki sobie liniowiec. Statek (o ile zostanie dokończony) będzie pod względem pojemności największym na świecie wycieczkowcem.

Szybko — ale z nie za szybko

Obecnie dobra MV Merften znajdują się pod nadzorem wyznaczonego przez sąd tymczasowego zarządcy, który ma czuwać nad ich sprzedażą oraz wypłaceniem zaległości zarówno wierzycielom, jak i pracownikom stoczni. Christoph Morgen, pełniący tę niewdzięczną funkcję, stwierdził, że zamierza wyprzedawać majątek przedsiębiorstwa „sprawnie, ale bez pośpiechu”. W wywiadzie udzielonym podczas konferencji w Berlinie powiedział: „Będziemy mieć szybki proces, ale nie ma potrzeby gwałtownej wyprzedaży”.

Nie wszyscy na raz

Mimo iż nie każdego stać na zakup luksusowego, największego na świecie, a w dodatku niedokończonego statku, pan Morgen twierdzi, że znalazł wielu chętnych na kupno kłopotliwej jednostki.

Wiadomo, że do tej pory budowa Global Dream pochłonęła już 1,8 miliarda dolarów. Większość tej kwoty (około 1,6 miliarda) wyłożyli pożyczkodawcy. Ile będzie kosztować dokończenie giganta i kiedy taka inwestycja ma szansę się zwrócić? Tego na razie nie wiadomo, tym bardziej że Morgen odmówił podania nawet szacunkowych kwot. Bardziej rozmowny był za to przywódca związków zawodowych w MV Merften. Jego zdaniem, by ukończyć budowę Global Dream, trzeba wyłożyć jeszcze co najmniej 600 milionów euro.

Global Dream – czyje to marzenie?

Jeśli wierzyć panu Morgenowi, istnieją na świecie ludzie zamierzający kupić nie tylko Global Dream, ale nawet cały pakiet holdingu Genting. Czy tak jest naprawdę, zobaczymy już niedługo – termin sprzedaży statku wyznaczono na początek lata. Wtedy, zdaniem niemieckiego sądu, właścicielowi jednostki skończą się pieniądze.

Trzeba przyznać, że niedokończony liniowiec miał pecha, bo trafił akurat na pandemię. Wprowadzone w związku z nią ograniczenia i nerwowe ruchy rozmaitych decydentów zrujnowały niejeden biznes – jak się okazuje, zachwiały nawet takim gigantem, jak Genting Hong Kong Lid.

Global Dream z założenia miał „zapoczątkować nową erę mega-statków”. Jednostka mierzy 342 metry i może pomieścić 9500 pasażerów. Powstała głównie z myślą o rynku azjatyckim, ale nie tylko. Czy teraz znajdzie się na niąo nabywca? Być może tak – warto bowiem pamiętać, że paradoksalnie w czasach zawirowań polityczno-gospodarczych (czyli dokładnie tego, z czym mamy obecnie do czynienia) sprzedaż dóbr luksusowych rośnie.

Tagi: liniowiec, sprzedaż, Global Dream, Hongkong, Niemcy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 maja

Z Jastarni do Władysławowa wyruszył zasłużony dla polskiego żeglarstwa s/y "Generał Zaruski"; po latach niszczenia w ośrodku w Jastarni zapadły decyzje i znalazły się środki na kapitalny remont jachtu.
piątek, 20 maja 2005
W Pucku zostaje wodowany ponton Arkadiusza Pawełka "Cena Strachu".
środa, 20 maja 1998
W Gdyni zakończył rejs Kpt. Henryk Jaskuła na s/y "Dar Przemyśla"; było to pierwsze polskie i trzecie w historii światowego żeglarstwa okrążenie świata bez zawijania do portów; rejs trwał 345 dni.
wtorek, 20 maja 1980
W Gdyni zmarł Karol Olgierd Borchardt, autor wielu książek marynistycznych, m.in. "Znaczy Kapitan".
wtorek, 20 maja 1986
Z zamiarem opłynięcia Islandii wypłynął z przystani JK Stoczni Gdańskiej s/y "Kismet" z Kpt. Wojciechem Orszlukiem. Żeglarze dotarli do stolicy Islandii, ale wielodniowy sztorm uniemożliwił opłynięcie wyspy dookoła. Jacht powrócił do Górek Zachodnich 22.0
czwartek, 20 maja 1965
W Valladolid umiera w zapomnieniu Krzysztof Kolumb, genueńczyk, który powszechnie uchodzi za odkrywcę Ameryki.
niedziela, 20 maja 1520