Jedną z pierwszych decyzji, które musimy podjąć planując czarter jachtu, jest wybór modelu jednostki. Każdy skipper ma swoje preferencje w tym względzie, jednak dla ułatwienia zwłaszcza tych pierwszych wyborów, zachęcamy do zapoznania się z krótkimi opisami najpopularniejszych jachtów czarterowych.
Opinie na temat jachtów sporządzone zostały w sposób subiektywny na podstawie doświadczeń skipperów pływających zawodowo. Przeprowadzona została generalizacja mająca na celu pomoc w wyborze jednostki dla osób zaczynających swoją przygodę z czarterami jachtów. Ten sam model może różnić się od siebie w zależności jak jest utrzymany, wyposażony oraz w którym roku został zakupiony czy wyremontowany.
Modele jachtów jednokadłubowych:Bavaria [czytaj: bawaria] – Typowy jacht czarterowy. Średnie właściwości nautyczne, dużo miejsca. Czarterowa jakość za czarterową cenę. Chyba najczęściej spotykana jednostka na morzach.
Model Vision - wersja usportowiona.
Beneteau [beneto] – Wysoka półka. Jedne z lepszych jednostek dostępnych w czarterze.
Cyclades [siklades, cyklades] – Jachty ze stoczni Beneteau głównie na rynek grecki. Nieco gorsze od Oceanis’ów, chociaż to ta sama stocznia. Starsze modele solidniejsze od nowych.
Dufour [difur] - Jacht komfortowy i bezpieczny. Fantastycznie pływa. Porównywalne z Oceanis’em.
Delphia [delfia] – Wysoka pozycja wśród jachtów czarterowych. Polska produkcja - możemy być dumni. W Chorwacji zyskała bardzo wysoką markę.
Elan [elan] – Ostro żeglujące głównie na słabych wiatrach, w serii Impression zbyt wysoka wolna burta co czasem przeszkadza w manewrach portowych przy bocznych podmuchach. Wnętrze „plastik fantastik” czyli mydelniczka. Próbuje doścignąć lepsze stocznie. Starsze produkcje solidniejsze (bardziej dzielne). Produkują nierówne modele (na minus Eland 434 Impresson, 384 impression i 344 Impression).
First [ferst] – Kiedyś bardzo popularne modele. Posiadają opinię małych dzielnych lodek.
Gib Sea [żib si] - Nie wszystko zgodnie z ogólnymi przyzwyczajeniami. Mieszkanie niezłe. Dobrze żeglują w każdych warunkach, duże Gib Sea świetnie manewrują. Problematyczne pływanie tyłem.
Grand Soleil [grand solej] – Piękna sylwetka. Włoskie jednostki. Bardzo dobre zdolności nautyczne. Górna półka w klasie średniej.
Hanse [hanze] – Szerokie rufowo (często na ponton). Obecny design w środku kanciasty. Łódka czarterowa na spokojne wody.
Harmony [harmoni] – Standard porównywalny do Cyclades stoczni Beneteau.
Hunter [hanter] – Podobnie jak w przypadku First. Rzadko spotykane w czarterach. Do żeglugi rodzinnej. Jacht często czarterowany na wodach poza Europą.
Ocean Star [ołszyn star] – Bardzo starannie zaprojektowane jachty. Z gatunku ciężkich, solidnych jednostek. Spokojnie w czarterze można pływać po Atlantyku.
Oceanis [oceanis] - Dobrze pływające. Nie najgorzej rozplanowane, choć na mniejszych można się czasem uderzyć w głowę. Ładny, funkcjonalny, dobrze pływa, często i chętnie czarterowany.
Salona [salona] - Świetnie pływające chorwackie konstrukcje. Manewrowość na silniku słaba z racji oddalenia śruby od steru. Część hotelowa niezła, choć np. wysokość zrębnicy (progu) w łazience przyprawia o ból stóp. Jachty przeznaczone raczej do regat (imprezy dla firm). Mniejsze zbiorniki paliwa i wody niż standardowe jachty czarterowe. Szybka, ostro idzie do wiatru.
Sun Fast [san fast] – Bardzo mało modeli w czarterach.
Sun Odyssey [san odise] - Nieźle pływające francuskie jednostki, większość osprzętu właściwie dobrana i we właściwych miejscach. Większe Sun Odyssey wymagają mocniejszych wiatrów. Duża dzielność morska. Jacht z górnej polki. Francuska myśl techniczna.
Modele jachtów dwukadłubowych (katamarany):Bahia [baja] – Bardzo dobre właściwości nautyczne. Niektóre rozwiązania techniczne zaskakują (czasami in plus, czasami in minus)
Belize [belize] – Model na równi z Bahią.
Catana [katana] – Dzięki mieczom żegluje ostrzej i można wpływać na płytsze wody.
Lagoon [lagun] – Hotelowce cała seria. Pływa nie najgorzej, mieszka się wspaniale. Najczęściej spotykany w czarterach.
Lavezzi [lawecci] – Dobrze pływające rozsądnie zaprojektowane łódki. Solidna szkutnicza robota na każde warunki. Tani w czarterach. Dzielny jacht mimo, że mały. Wygodny.
Lipari [lipari] – Wygodny, funkcjonalny, dobrze wykonany.
Mahe [mae]- Średniej klasy katamaran. Występuje w wersji 36-stopowej.
Nautitech [notitek] – Trzeba chodzić w kasku budowlanym, sternik musi mieć 230 cm wzrostu, bo koła sterowe są na końcach pływaków, dodatkowo bez osłony przed słońcem. Pływa jak każdy katamaran, znaczy dobrze lub bardzo dobrze.
Orana [orana] – Porządny katamaran.
Salina [salina] – Porządny katamaran.
Zgadzacie się z tymi opiniami? A może macie zupełnie inne doświadczenia? Podzielcie się nimi w komentarzach. |