Wczoraj w nocy w gdyńskiej stoczni Crist SA rozpoczęły się próby morskie barki samopodnośnej Zourite. Jednostka będzie używana do budowy nowej drogi przebiegającej wzdłuż wybrzeża francuskiej wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim.
![]() Fot. Crist SA |
Autostrada okalająca wyspę na jednym z odcinków bardzo często zasypywana jest przez kamienie i skały. Zdecydowano więc, żeby ten odcinek ominąć i puścić część drogi nad wodą. Barka zbudowana przez Crist ma służyć do posadowienia na dnie morza elementów autostrady.
Specjalistyczna barka typu HLJB (Heavy Lift Jack-up Barge) to duża jednostka, ma 107 metrów długości i 40 szerokości. Bardzo ważne są dwie suwnice ulokowane na jej pokładzie, które mają po 2500 ton udźwigu każda, co daje w sumie 5 tysięcy ton (według producenta Enerpac, suwnice te to największe w świecie urządzenia dźwignicowe zainstalowanym na jednostce offshore).
Zamawiającym jednostkę jest konsorcjum francuskich firm specjalizujących się w inżynierii lądowej oraz budownictwie, a na lidera grupy powołano Bouygues Travaux Publics.
Zourite czekają teraz kilkudniowe próby morskie (m.in. manewrowości, prędkości i innych parametrów technicznych i kontraktowych), a następnie także próby podnoszenia. Co ciekawe, barka na miejsce przeznaczenie nie będzie holowana, ani nie dotrze tam samodzielnie tylko zostanie przewieziona na Ocean Indyjski na pokładzie ciężarowca wpływnego.