Wczoraj w nocy w gdyńskiej stoczni Crist SA rozpoczęły się próby morskie barki samopodnośnej Zourite. Jednostka będzie używana do budowy nowej drogi przebiegającej wzdłuż wybrzeża francuskiej wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim.
Fot. Crist SA |
Autostrada okalająca wyspę na jednym z odcinków bardzo często zasypywana jest przez kamienie i skały. Zdecydowano więc, żeby ten odcinek ominąć i puścić część drogi nad wodą. Barka zbudowana przez Crist ma służyć do posadowienia na dnie morza elementów autostrady.
Specjalistyczna barka typu HLJB (Heavy Lift Jack-up Barge) to duża jednostka, ma 107 metrów długości i 40 szerokości. Bardzo ważne są dwie suwnice ulokowane na jej pokładzie, które mają po 2500 ton udźwigu każda, co daje w sumie 5 tysięcy ton (według producenta Enerpac, suwnice te to największe w świecie urządzenia dźwignicowe zainstalowanym na jednostce offshore).
Zamawiającym jednostkę jest konsorcjum francuskich firm specjalizujących się w inżynierii lądowej oraz budownictwie, a na lidera grupy powołano Bouygues Travaux Publics.
Zourite czekają teraz kilkudniowe próby morskie (m.in. manewrowości, prędkości i innych parametrów technicznych i kontraktowych), a następnie także próby podnoszenia. Co ciekawe, barka na miejsce przeznaczenie nie będzie holowana, ani nie dotrze tam samodzielnie tylko zostanie przewieziona na Ocean Indyjski na pokładzie ciężarowca wpływnego.