W dniu dzisiejszym (4.06 przyp. red.) - super-katamaran GEMINI 3 - rozpoczął rejs w poprzek Atlantyku: z Wysp Kanaryjskich - na Gwadelupę. Jednym z celów jest - próba pobicia światowego rekordu trasy: Las Palmas - Pointe à Pitre.
Planowana trasa rejsu |
04 czerwca 2015 roku o godz. 11.23 UTC (13.23. czasu polskiego) z redy portu Las Palmas (Wyspy Kanaryjskie) wystartował polski super-katamaran GEMINI 3 - kierując się w rejsie non-stop do redy portu Pointe à Pitre (Gwadelupa) po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego. Planowany rejs w linii prostej to około 2 646 Mil morskich (4901 kilometrów), ale na morzu i na takim dystansie - na pewno nie będzie to droga prosta i wyniesie około
2,800 Mil morskich (ok. 5,200 km). Trasa: Las Palmas - Gwadelupa to, od 2002 roku, tzw. "dystans porównawczy" światowych rekordów trasy, weryfikowanych zgodnie z przepisami londyńskiej organizacji WSSRC (Światowej Rady Żeglarskich Rekordów Prędkości), akredytowanej przez Międzynarodową Federację Żeglarską - ISAF.
Skipper. Liderem obecnej 9cio osobowego zespołu GEMINI 3 - jest
kpt. Roman Paszke, wspomagany przez 1szego oficera i nawigatora - kpt. Roberta Janeckiego oraz 2go oficera (chief-a) kpt. Adama Skomskiego. W skład załogi wchodzą także: Michał Adamczyk, Andrzej Gałkiewicz, Krzysztof Inglot, Radosław Socha, Marcin Socha-Jakubowski oraz Paweł Zaleski.
Cele. Obecny rejs ma charakter treningowy, ale jednocześnie służy wypróbowaniu nowego ustawienia żagli i nowych taktyk regatowych. Jest także wyzwaniem sportowym. Dodatkowo, chociaż nie jest to główny cel, załoga chce się zmierzyć z dotychczasowym, bezwzględnym, światowym rekordem trasy: Las Palmas - Guadeloupa. Czas do pobicia to 8 dni, 2 godziny, 38 minut i 11 sekund, uzyskany w styczniu 2011 roku, zresztą także przez kapitana Paszke, ale z inną załogą.
Fot. archiwum Paszke360.com |
Aktualne warunki pogodowe na oceanie - niezbyt pomyślne dla bicia rekordu. Najbliższe dni to wiatry w granicach 4 st. B - co nie pomaga w osiąganiu rekordowych prędkości. Ale to długi dystans i wszystko może się jeszcze zdarzyć. Załoga jest bardzo zmotywowana i chce powalczyć, a dobry czas na mecie na Gwadelupie zależy od postawy wszystkich na pokładzie. Oprócz zawodowych żeglarzy regatowych w skład załogi wchodzą także żeglarze amatorzy.
Super-katamaran GEMINI 3 zbudowany został w 2007 roku, w szwedzkiej stoczni Marstrom Composite AB w Västervik, pod bezpośrednim nadzorem kpt. Paszke. Dwa kadłuby jachtu uformowano z kompozytów Carbon Pre-Preg/Nomex, używanych w lotnictwie. Długość jachtu: 27,43 m, szer.: 14 m, zanurzenie 0,46 m/4,9 m (z wysuniętymi mieczami). Osprzęt żaglowy - slup bermudzki (jeden maszt o wysokości 35 m). Powierzchnia ożaglowania - 729 m². Dotychczasowa maksymalna prędkość: 38,7 węzła (72 km/h.).
Warunki dla załogi w trakcie rejsu - bardzo surowe, takie jak na wyczynowych jachtach regatowych. Przy burtach znajdują się uchylane koje ramowe, na których się układa śpiwory. Posiłki przygotowywane są w małym kambuzie. Ważnym czynnikiem przy osiąganiu dużych prędkości jest waga jachtu. Dlatego na ten rejs zabrano tylko 12 kilogramów żywności (żywność liofilizowana), a zaopatrzenie w wodę zapewnia odsalarka wody morskiej.
Kapitan Paszke w momencie startu z redy Las Palmas przekazał przez telefon satelitarny:
“... Gonimy słońce... i czas. Atlantyk czeka niewzruszenie..."Aktualna pozycja jachtu tutaj:
paszke-r.navsim.pl