TYP: a1

TeamBAKISTA udanie kończy sezon regatowy wygrywając Regaty Mistrzów

wtorek, 28 października 2014
Informacja prasowa | Patryk Zbroja
I Regaty Mistrzów o Złotego Gryfa Pomorza Zachodniego to zupełnie nowa inicjatywa Polish Match Tour, znanego głównie jako organizatora profesjonalnych regat meczowych w regionie zachodniopomorskim.

Fot. M. Zubrzycki
Fot. M. Zubrzycki

Przesłanie tej imprezy wydarzenia było proste: pokazowe regaty "Masters" w centrum Szczecina (z profesjonalnym komentarzem Rafała Saka, dziennikarza znanego m.in. z anteny Eurosportu), umożliwiające pojedynek najlepszych szczecińskich żeglarzy regatowych.

Wszyscy uczestnicy żeglowali jednak tym razem na 6 identycznych jachtach regatowych klasy TOM 28, na co dzień używanych w regatach Pucharu Świata w match-racingu i Szczecińskiej Lidze Regatowej. Regaty odbywały się w klasie monotypowej, bez jakiejkolwiek formuły przeliczeniowej. Wyniki miały zatem odzwierciedlać przede wszystkim aktualną dyspozycję sportową, umiejętności regatowe, w tym taktykę i technikę. Dodatkowo formuła "kto pierwszy na mecie, ten wygrywa" była zdecydowanie bardziej czytelna dla kibiców, którzy - zwłaszcza w sobotę - pomimo niezbyt ciepłej aury dość licznie obserwowali zmagania na Odrze.

Do walki o Złotego Gryfa zgłosiło się ostatecznie 8 załóg (w kolejności alfabetycznej):

  • Jacek Baryła - reprezentujący Marinę Kamień Pom.,
  • Michał Jabłoński - Exocet,
  • Krzysztof Łobodziec - CKM Sailing,
  • Marcin Mrówczyński - Antidotum,
  • Janusz Olszewski - POLSails Sailing Team,
  • Aleksander Waszkiewicz/Bogdan Wrzesień - Raven IT,
  • Dawid Zbroja - Dobry Team,
  • Patryk Zbroja - TeamBAKISTA.

Regaty zostały podzielone na dwie części: eliminacyjną (składającą się z 8 wyścigów, przy czym każda z załóg startowała w 6 z nich) oraz finałową, do której awansować miało 6 najlepszych załóg z rundy eliminacyjnej (przy uwzględnieniu sumy punktów ze wszystkich wyścigów i odrzuceniu najsłabszego występu).

W rundzie finałowej przewidziano 4 wyścigi. Jachty na każdym etapie regat były losowane, aby maksymalnie wyrównać szanse każdej z załóg i wyeliminować ewentualne, niewielkie różnice w sprzęcie.

Początkowo obie rundy miały zostać rozegrane w całości na Odrze pomiędzy Bulwarami Piastowskimi. Trudne warunki nautyczne (okresowy brak wiatru i silny prąd, a dodatkowo niespodziewany wyciek ropy i akcja Straży z tym związana) skutecznie zweryfikowały ten plan i w sobotę udało się przeprowadzić jedynie 7 wyścigów rundy eliminacyjnej.

Na trasie było niezmiernie ciasno. Stosunkowo wąska linia startu, słaby i przypadkowy wiatr ze zmianami od 30 do 180 stopni nie ułatwiał zadania. Nie obeszło się też bez protestów, kar i falstartów, a w poszczególnych wyścigach dochodziło do nieustannego przetasowania stawki. Ostatecznie różnice po pierwszym dniu (przy uwzględnieniu tzw. "odrzutki" najgorszego wyniku) pomiędzy pierwszymi załogami były naprawdę niewielkie i każda z załóg miała jeszcze szanse na wejście do rundy finałowej i wygranie całych regat. Trzeba też przyznać, że pomimo nieco losowych wyników, zabawa na wodzie była przednia :)

Z uwagi na niekorzystną prognozę, organizatorzy zdecydowali się na przeniesienie areny decydującej rozgrywki na niedzielę i na bardziej stabilny akwen Jeziora Dąbie. Tutaj jednak okazało się, że stosunkowo niski poziom wody uniemożliwił racjonalne ustawienie trasy (w przeciągu pierwszej godziny żeglugi, każda z załóg przynajmniej kilkakrotnie wchodziła na mieliznę). Ostatecznie udało się ustawić trasę na Odrze Wschodniej tzw. Regalicy, gdzie warunki wietrzne były zdecydowanie korzystniejsze niż w centrum miasta.

Ostatni, 8 wyścig eliminacji wygrał pewnie TeamBAKISTA, spychając ostatecznie załogę M. Jabłońskiego (najrówniej żeglującego w sobotę) na 3 miejsce. Zwycięzcą eliminacji przy takim rozstrzygnięciu ostatniego wyścigu została załoga A.Waszkiewicza i B.Września (Raven IT).

Do rundy finałowej ostatecznie zakwalifikowali się:

  1. A. Waszkiewicz
  2. P. Zbroja
  3. M. Jabłoński
  4. M. Mrówczyński
  5. J. Olszewski
  6. J. Baryła

Finały odbyły się zdecydowanie pod dyktando TeamuBAKISTA, który wygrał pewnie wszystkie cztery wyścigi i sięgnął zasłużenie po Złotego Gryfa Pomorza Zachodniego (uzyskując ostatecznie wynik 6 punktów tj. 2 punkty za 2 miejsce w rundzie eliminacyjnej i 4 punkty, po 1 pkt za każde zwycięstwo, w rundzie finałowej). Doświadczenie taktyczne, opływanie w silnie obsadzonych imprezach, a także zgranie techniczne i komunikacja wewnętrzna załogi to czynniki, które miały główny wpływ na sukces załogi P. Zbroi.

TeamBAKISTA startował w tych regatach w następującym składzie:

  • Adam Laskowski - dziobowy,
  • Maciej Gonerko - trymer żagli przednich,
  • Krzysztof Żełudziewicz - trymer grota,
  • Patryk Zbroja - sternik.

Walka o pozostałe miejsca na podium była bardziej wyrównana. Kolejne miejsca zajęły załogi:

2) M. Jabłońskiego (15 punktów),
3) J. Olszewskiego (16 punktów),
4) M. Mrówczyńskiego (17 punktów),
5) A. Waszkiewicza,
6) J. Baryły.

To był udany koniec sezonu regatowego 2014 r. :)
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872