Ograniczenie głębokości (w metrach przy najniższym odnotowanym stanie wody). Znak ten informuje nas o tym jakie jest dopuszczalne zanurzenie jednostek na danym akwenie. Znak ten może być „doprecyzowany” (z podaniem dopuszczalnego zanurzenia) lub też nie zawierać tej informacji. W tym drugim przypadku sami musimy się dowiedzieć, czy nasza jednostka będzie na tym akwenie bezpieczna. | ||
Ograniczenie wysokości prześwitu nad zwierciadłem wody (w metrach przy najwyższym odnotowanym stanie wody). Znak ten może być „doprecyzowany” (z podaniem wartości prześwitu np. pod przęsłem mostu, instalacją napowietrzną itp.) lub też nie zawierać tej informacji. W tym drugim wypadku sami musimy się dowiedzieć, czy nasza jednostka zmieści się pod daną przeszkodą czy też nie. | ||
|
Ograniczenie szerokości szlaku żeglugowego np. kanału. Informuje nas o spodziewanym zwężeniu, a zatem o konieczności zachowania szczególnej ostrożności i dostosowaniu się do oczekujących nas warunków żeglugi. |
Granica szlaku żeglownego oddalona od prawego (lewego) brzegu w metrach, podanych liczbą na znaku. Statki powinny przechodzić w odległości większej. Znak ten informuje nas o tym gdzie i w jakiej odległości znajduje się szlak żeglugowy oraz nakazuje tym samym udanie się we wskazanym kierunku. |
Znak ograniczenia ruchu żeglugowego. Należy się z nim zapoznać. Jest to tzw. znak otwarty, gdzie administrator może umieścić dodatkowy piktogram wskazujący rodzaj ograniczenia. W wypadku, gdy znak ten nie posiada owego piktogramu sami jesteśmy zobowiązani dowiedzieć się jakie ograniczenie obowiązuje w danym miejscu. |
Zalecenie przejścia w obu kierunkach. Znak ten oznacza, ze np. pod danym przęsłem mostu możemy spodziewać się jednostek idących w kierunku przeciwnym. Tak więc należy zachować dla nich miejsce. | ||
Zalecenie przejścia w jednym kierunku. Znaki te oznaczają, że np. pod danym przęsłem mostu ruch ustalono na zasadzie jednokierunkowej, tak więc nie musimy się obawiać jednostek idących z naprzeciwka, a cała szerokość danego przejścia jest do naszej dyspozycji. Pamiętajmy jednak o ograniczonym zaufaniu i na wszelki wypadek bądźmy gotowi do szybkiego manewru, pozwalającego nam uniknąć zderzenia z jednostką, która idąc z przeciwnej strony nie zastosuje się do znaku zakazu, który na pewno będzie umieszczony od „jej” strony. |
Zalecenie trzymania się w wyznaczonym obszarze. Znak ten wskazuje nam tor, w którym powinniśmy się trzymać. Nie zabrania wyjścia poza ten obszar, ale wyraźnie wskazuje, że w tym wskazanym obszarze będziemy bezpieczniejsi. |
Zalecenie przejścia we wskazanym kierunku. Znak ten sugeruje nam, gdzie powinniśmy się skierować. Gdzie przebiega główny, bardziej uczęszczany szlak. Nie jest to znak nakazu, a jedynie sugestia, co oznacza, że równie dobrze możemy popłynąć w innym kierunku. |