TYP: a1

Hanse 400 czyli jak połączyć ogień z wodą

niedziela, 19 lutego 2012
Paweł Kardasz
Szybkie, regatowe jachty z reguły są skrajnie niewygodne i nieprzystosowane do żeglugi dla przyjemności. Do tego ich maksymalnie lekka konstrukcja sprawia, że są delikatne i wymagają ciągłej troski. Dla odmiany jachty turystyczne nie grzeszą sprawnością nautyczną.

Chyba każdy żeglarz chciałby mieć łódkę szybką i zwrotną, a przy tym niezawodną. Idealnie, jeśli stanowi ona komfortowy dom na wodzie. Wydawać by się mogło, że nie jest możliwe połączenie tych wszystkich cech w jednej konstrukcji. Tymczasem Hanse 400 pokazuje, że można pogodzić ogień z wodą. Tyle że trzeba chcieć. A chłopakom z Greifswaldu wyraźnie się chce.

Historia stoczni Hanseyachts sięga lata 1993 roku. Pierwszą konstrukcją była Hanse 291, która już w chwili premiery zawojowała rynek. Od tej pory każdy kolejny jacht ze stoczni w Greifswaldzie okazywał się być sukcesem. Niewątpliwie jest to zasługą połączenia dwóch czynników: bardzo solidnego wykonania i wyśmienitych projektów. Ale cóż - jachty dla Hanse projektuje na przykład taki Rolf Vrolijk, jeden z najsłynniejszych konstruktorów na świecie. To spod jego ręki wyszedł chociażby Allinghi, jacht który w wielkim stylu zdobył Puchar Ameryki w roku 2007. Jachty ze znakiem Hanse wykonywane są ze sprawdzonych materiałów o gwarantowanej jakości. Ciekawostką jest, że kadłuby są budowane w Polsce, na Pomorzu Zachodnim, a w Greifswaldzie odbywa się ich wyposażanie. Każdy egzemplarz jachtu jest przygotowywany według specyficznego zamówienia klienta. Na stronie stoczni dostępny jest konfigurator, w którym można określić niemal wszystkie elementy wykończenia jednostki, począwszy od rodzaju balastu i koloru kadłuba, poprzez model silnika i wyposażenie nawigacyjne a skończywszy na kolorze poduszek.



Jachty Hanse cieszą się zasłużoną opinią solidnych i trwałych. Nawet po latach używane egzemplarze trzymają cenę. W porównaniu do większości pływających w czarterach łódek, zbudowanych by przetrwać kilka sezonów, a potem rozsypać w proch, Hanse wydają się być konstrukcjami z zupełnie innej bajki.

ZDOLNOŚCI NAUTYCZNE

Od pierwszego halsu widać, że to jacht blisko spokrewniony z łódkami regatowymi. Hanse 400 jest bardzo szybka. Bez wątpienia pokonałaby znakomitą większość konkurentów o podobnej długości linii wodnej. Jest też fantastycznie zwrotna, niemal jak lekka mieczówka. Do wiatru pływa naprawdę ostro. Jacht jest doskonale zrównoważony na wszystkich kursach; sterowanie to czysta przyjemność. Manewry portowe ułatwia ster strumieniowy. Ale i bez niego Hanse 400 napędzana silnikiem Yanmar kręci naprawdę ciasne cyrkulacje, ułatwiając sternikowi życie tak bardzo, jak to tylko możliwe.

KADŁUB

Kadłub wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego. Burty maja konstrukcje typu sandwicz, przy czym rdzeniem powyżej linii wodnej jest ultralekkie drewno balsa, zaś poniżej sztywna pianka o dużej gęstości. Warstwa zewnętrzna z estru winylowego.Analogicznie skonstruowany jest pokład, z tym że rdzeniem jest tu wyłącznie balsa. Standardowo kadłub i pokład są w kolorze białym, pod linią wodną szarym. Na zamówienie możliwe jest wykończenie w jednym z wielu kolorów z palety stoczni Hanseyachts.



MASZT I OŻAGLOWANIE

Wysokość masztu ponad linią wodną 19,52 m. Wanty, sztag i achtersztag ze stali nierdzewnej. Powierzchnia żagli 87,40 m². Grot ma 52,20 m², zaś fok samozwrotny 36,20 m². Opcjonalnie genua o powierzchni 53,40 m² i genaker 120 m².

OLINOWANIE RUCHOME

Olinowanie ruchome sprowadzone do kokpitu, dzięki czemu żegluga w pojedynkę nie jest problemem. Dwa kabestany samoknagujące rozmiaru 40 i dwa rozmiaru 46. Na szczególną uwagę zasługuje system refowania przy użyciu pojedynczej liny, opracowany przez Hanse. Refowanie przeprowadza się z kokpitu.
(...)

zdjęcia: www.magdalena-lasocka.com
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642