TYP: a1

Są regulacje dotyczące wody balastowej

piątek, 29 września 2017
Z mediów/MF

Uregulowana została kwestia usuwania wód balastowych. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) przyjęła międzynarodową konwencję o kontroli i postępowaniu z wodami balastowymi i osadami na statkach – Requirements and Latest Systems of Ballast Water Treatment (BWT).

Woda balastowa, w której statki przewożą wirusy, bakterie, zwierzęta wodne i rośliny, często szkodliwe dla obcych ekosystemów to jeden z największych obecnie problemów ekologicznych. W skali świata jest to 10 miliardów metrów sześciennych wody przewożonej nieustannie między kontynentami, w której codziennie przemieszczanych jest ok. 7 tys. gatunków. Organizmy te adaptują się do nowych środowisk, stając się w nich gatunkami inwazyjnymi, zagrażając miejscowym organizmom i gospodarce. Hodowlom ostryg na Morzu Północnym zagraża np. azjatycki ślimak Ocinebrellus inomatus i Rapana venosa – drapieżny ślimak znad Adriatyku. Z kolei pochodząca z Ameryki Północnej Crepidula fornicata z gatunku brzuchonogów, która opanowała wybrzeża francuskie, zagraża narybkowi i muszlom pielgrzymim. Problem dotyka także Bałtyku, w którym występuje ponad sto gatunków obcych morskich organizmów zakłócających równowagę ekologiczną.

Od września tego roku problem przemieszczania wód balastowych jest regulowany. Przyjęta konwencja zobowiązuje kapitanów do usuwania wody balastowej w odległości co najmniej 200 mil morskich (370 kilometrów) od wybrzeży, w miejscach o głębokości nie mniejszej niż 200 m. Do tego wymogu zastrzeżenia mieli armatorzy, ponieważ opróżnianie zbiorników balastowych na pełnym, rozfalowanym morzu może stanowić zagrożenie dla statku. Poza tym, nie rozwiązuje to problemu w przypadku jednostek w żegludze kabotażowej, kursujących między niezbyt odległymi od siebie portami, blisko wybrzeży -  jednostki takie praktycznie nie oddalają się na odległość 200 mil od wybrzeży.

IMO przekazała armatorom listę kilkudziesięciu technologii oczyszczania wody, przystosowanych do zastosowania na statkach. Wszystkie nowe statki opuszczające stocznie będą musiały posiadać takie systemy. Systemy oczyszczające wody balastowe mogą opierać się na różnych zasadach: dezynfekcji preparatami chemicznymi lub biodegradowalnymi, ozonowania, usuwania tlenu, filtrowania, napromieniowania UV, ogrzewania wód balastowych do wysokiej temperatury. Niektóre systemy stanowią kombinację różnych sposobów neutralizacji wód balastowych. Armatorzy są zobowiązani wyposażyć statki w urządzenia oczyszczające (dotyczy to także marynarek wojennych).

Do państw, które podpisały konwencje, należy około 70 000 statków różnych typów.

 

Tagi: balast, konwencja, ekologia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912