TYP: a1

Święto Kpt. Władysława Wagnera na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych

czwartek, 2 lutego 2012
Andrzej W. Piotrowski

Kpt. Wagner za sterem Rubicona
Prezentujemy kolejną relację z obchodów Roku Władysława Wagnera na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych. Tym razem materiał otrzymaliśmy od kapitana Andrzeja W. Piotrowskiego,
Prezydenta Karaibskiej Republiki Żeglarskiej.

Kapitan Władysław Wagner był pierwszym Polakiem, który pod żaglami opłynął świat dookoła. Wypłynął z Gdyni 8 lipca 1932 roku. Drugiego września 1939 roku po opłynięciu kuli ziemskiej na jachtach ZJAWA, ZJAWA II i ZJAWA III znalazł się w porcie Great Yarmouth na wschodnim wybrzeżu Wielkiej Brytanii. Tutaj zastała go wiadomość o napadzie Niemiec na Polskę. To przekreśliło jego zamiar dotarcia do Gdyni – zresztą konsul polski z Londynu depeszą zakazał mu kontynuowania podróży.

Wojnę Wagner spędził na pokładach polskich statków pływających w konwojach z USA do Anglii. Po wojnie poznał młodą Angielkę Mabel Olpin, z którą się ożenił. Młodzi zdecydowali przeprowadzić się do Australii, jako że powojenna Anglia była krajem mocno zrujnowanym przez wojnę. Dla Wagnera powrót do Polski opanowanej przez komunistów nie wchodził w rachubę. Jako żeglarz zbyt mocno kochał wolność. Wagnerowie zakupili duży jacht RUBICON i wraz z załogą, którą stanowili Polacy, Brytyjczycy i Irlandczycy rozpoczęli podróż do dalekiej Australii. Wyprawa w 1949 roku dotarła do Karaibów, gdzie została rozwiązana z uwagi na kłopoty zdrowotne Mabel Wagner po urodzeniu córki.

Zjawa III z albumu Wagnera, 1944


Wagnerowie osiedlili się na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych w kompletnie niezaludnionej zatoce Trellis Bay, gdzie mieszkali i prowadzili pionierską działalność przez 9 lat. W Trellis Bay Władek (tak nazywano go na wyspach) Wagner zbudował stocznię jachtową, dom dla rodziny „Tamarind” i budynek klubowy na małej wysepce Bellamy Cay. Również lotnisko na Beef Island jest jego autorstwa. W 1958 roku Wagnerowie przeprowadzili się do San Juan na wyspie Portoryko, gdzie Władek od podstaw zbudował stocznię Wagner Shipyard & Marina. Pod koniec życia Władek z Mabel przeprowadzili się do Winter Park na Florydzie (przedmieście Orlando). Tam miałem przyjemność kilkakrotnie spotkać się z Wielkim Żeglarzem. Władysław Wagner odszedł na wieczną wachtę 15 września 1992 roku.

W 2012 roku przypada 100-lecie urodzin, 80-lecie rozpoczęcia wielkiego rejsu i 20-lecie śmierci Kapitana Władysława Wagnera. Żeglarze-emigranci z USA, Kanady, Anglii i innych krajów postanowili go uczcić mianując 2012 rok - Rokiem Kapitana Wagnera. Na skutek swej nieprzejednanej postawy do komunistycznych rządów w Polsce był on przemilczany lub co najwyżej wspominany w gronie żeglarzy. W sobotę 21 stycznia na Bellamy Cay w Trellis Bay odbyła się uroczystość odsłonięcia tablicy ku czci Kapitana. Na wodach zatoki zacumowały i rzuciły kotwicę 43 jachty polonijne i 4 z Polski (oficjalnie zarejestrowane przez organizatorów – faktyczna ilość była większa) - przypłynął żaglowiec FRYDERYK CHOPIN, katamaran STA MARIA pod polską banderą. Na ich pokładach przybyło ponad 250 żeglarzy polonijnych i polskich. Kolejnych kilkudziesięciu przyleciało tylko na tę uroczystość. Odsłonięcie tablicy, którą przywiózł chicagowski jacht HUSARIA, odbyło się w sobotę o godzinie 13.00. Odsłonięcie tablicy o treści poniżej poprzedziło postawienie bandery polskiej i Brytyjskich Wysp Dziewiczych na maszcie flagowym.

Władek Wagner
1912 - 1992
The first Pole to circumnavigate the world in 1932 – 39.
After WW2 settled at Trellis Bay not wanting to return
to communist-oppressed Poland.
His pioneer life here is gratefully remembered.
Pierwszy Polak, który opłynął świat w latach 1932 – 39.
Po wojnie zamieszkał przy Trellis Bay nie chcąc wracać
do Polski opanowanej przez komunistów.
Pamięć o nim żyje tutaj i w Ojczyźnie.
2012                         Sailors

Podczas uroczystości przemawiali organizatorzy imprezy, jak też Pan Obel Penn, który był „prawą ręką” kpt. W. Wagnera podczas pobytu na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych. Uroczystość zakończył toast: Za Tych co na Morzu i Za Tych co odeszli na Wieczną Wachtę.

Organizatorami imprezy byli:

Kpt. Jerzy Knabe, Komandor Yacht Klubu Polski, London
Kpt. Andrzej W. Piotrowski, Prezydent Karaibskiej Republiki Żeglarskiej, Chicago
Krzysztof Kamiński, Komandor Polish Yachting Association of North America, Chicago
Zbigniew Turkiewicz, środowisko żeglarskie z Kanady

Tablicę ufundował i wykonał:

Janusz Kędzierski, Komador Polskiego Klubu Żeglarskiego, New York City

Wielką pomoc przy organizacji okazali:

Mrs. Mabel Wagner, wdowa po Kapitanie i jej córka Suzanna z Winter Park, Floryda
Józef Aleksandrowicz, Komandor Klubu Żeglarskiego „Biały Żagiel”, Toronto
Andrzej Kacała, Bractwo Wybrzeża - Mesa Kaprów Polskich, Polska
i wielu innych żeglarzy polonijnych i polskich.

Była to największa impreza zorganizowana przez żeglarzy-emigrantów w ostatnich latach. Należy podkreślić, iż mimo przesyłanych pism i zaproszeń na nasz apel o godne uczczenie Wielkiego Żeglarza nie zareagowała zarówno Kancelaria Prezydenta, jak też oficjalne placówki RP w Polsce i za granicą. Również organizacje harcerskie w Polsce zignorowały naszą uroczystość. Warte podkreślenia jest to, że impreza została zorganizowana i sfinansowana przez Emigrację Żeglarską.


Tablica przybywa z Husarii

Tablica już na Bellamy Cay

Za chwilę odsłonięcie

Tablica
Organizatorzy Andrzej W. Piotrowski i Jerzy Knabe
Organizatorzy: Andrzej W. Piotrowski i Jerzy Knabe
Prezydent KRZ ze skiperem Husarii
Prezydent KRŻ ze skipperem Husarii

Obecni byli żeglarze polonijni i polscy
Polski zaglowiec F. Chopin na kotwicy przy Trellis Bay
Żaglowiec F. Chopin na kotwicy przy Trellis Bay

Andrzej W. Piotrowski
Chicago

Więcej na ten temat:

www.polishoceanracing.pl
www.yachthusaria.com
www.hermandaddelacosta.pl
www.tawernaskiperow.pl
www.zeglujmyrazem.com
http://bvibeacon.com/1/index.php?option=com_content&view=article&id=1580%3Apolish-sailor-remembered-at-trellis-ba
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 26 grudnia

Na wieczną wachtę odszedł Henryk Widera, żeglarz i skrzypek
środa, 26 grudnia 2018
W dorocznych regatach (od 1945 r.) z Sydney do Hobart w klasycznych regatach oceanicznych wystartował po raz pierwszy jacht pod polską banderą ("Łódka Sport", eks "Łódka Bols"); po trzech dobach jacht zameldował sie na mecie jako zwycięzca klasy IRC-A.
środa, 26 grudnia 2001