TYP: a1

Przekop Mierzei prawie gotowy

środa, 15 czerwca 2022

Śluza kanału żeglugowego przez mierzeję została już napełniona wodą do docelowego poziomu. W praktyce oznacza to połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej.

Inwestorem projektu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą zostało konsorcjum złożone z sopockiej firmy NDI i belgijskiej Besix.

Realizacja tak dużej inwestycji, jaka jest wykonanie przekopu, wiązała się z wieloma wyzwaniami natury technologicznej oraz finansowej. Po drodze wiele się wydarzyło: pandemia, zahamowanie światowej gospodarki , a w końcu atak Rosji na Ukrainę.

I właśnie ten ostatni fakt uświadomił wszystkim, że próby dogadywania się z sąsiadami nie zawsze są możliwe. Możliwość uniezależnienia się od Rosji i znalezienia alternatywy dla pokonywania Cieśniny Piławskiej jest dzisiaj szczególnie istotna.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski powiedział:  

"Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwią przejazd nad kanałem. Poza tym zaplanowano budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym".
 
Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

 

Tagi: przekop, mierzeja, inwestycja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 lutego

Sejm przyjął ustawę o przekopie Mierzei Wiślanej
piątek, 24 lutego 2017
Rozpoczął się w Krakowie kolejny XIX festiwal Shanties pod hasłem "Ruszajmy w rejs". Grand Prix festiwalu otrzymały odnowione "Stare Dzwony".
czwartek, 24 lutego 2000
Na rafie koralowej u wybrzeży Kuby stracony został s/y "Asterias", jacht Śląskiego Yacht Clubu.
sobota, 24 lutego 1990
Wodowanie żaglowca "Pommern", obecnie statek muzeum w alandzkim Marienhamn.
wtorek, 24 lutego 1903