Znak kardynalny północny – mijamy od północy Stożki – dwa skierowane ku górze („na północ” - na większości map północ jest na górze, co ułatwia zapamiętanie znaczenia znaku) Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki, a więc czarno-żółta |
|
Znak kardynalny południowy – mijamy od południa Stożki – dwa skierowane ku dołowi (na południe – na większości map południe jest u dołu mapy) Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki, a więc barwa żółto-czarna. |
|
Znak kardynalny wschodni – mijamy od wschodu Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze. Tzw. „gruba Rosjanka”. Znak ten przypomina talię otyłej rosyjskiej „babuszki”. A że Rosja leży na wschodzie, to znak łatwo utożsamić z tym kierunkiem świata. Barwa – kolor czarny w miejscach wskazanych przez stożki. jeden pas u dołu, drugi u góry, a więc barwa czarno-żółto-czarna. |
|
Znak kardynalny zachodni – mijamy od zachodu Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze i stykają się szczytami. Znak utożsamiany z talią szczupłej Francuzki. A że Francja znajduje się na zachód, łatwo skojarzyć ją z tym kierunkiem świata. Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (po środku, a wiec barwa żółto-czarno-żółta. |
Znaki bezpiecznej wody wskazują, że woda wokół znaku jest żeglowna. Znaki te mogą być stosowane np. dla oznaczenia osi toru wodnego lub jako znaki podejściowe do portów. Mają one kształt kulisty, kolumnowy lub drążkowy i czerwony kulisty znak szczytowy. Pomalowane są w biało czerwone pasy w układzie pionowym. |
Zadaniem znaku specjalnego jest wskazanie specjalnego rejonu lub obiektu, o których informują mapy lub inne publikacje nautyczne. Pomalowany jest na żółto i wyposażony w znak szczytowy w kształcie żółtego "leżącego" krzyża (X). Na śródlądziu często znaki te nie posiadają w/w krzyża i są stosowane od oznaczenia akwenu zamkniętego dla żeglugi. |
Znaki nawigacyjne są umieszczane „w terenie”, ale także oznaczane na mapie za pomocą specjalnych symboli. Odzwierciedlają one kształt znaku nawigacyjnego (figura, kolumna, tyka) oraz znaku szczytowego, a ponadto zawierają opis barwy na jaką znak został pomalowany.
Symbol przedstawiający znak prawej strony szlaku żeglugowego na śródlądziu (na morzu jest znak strony lewej! W regionie YALA A!!!). Litera „R” umieszczona obok znaku oznacza kolor, na jaki znak jest pomalowany red – czerwony. Na polskich mapach spotkamy często polskie nazewnictwo. | |
Znak przedstawiający znak lewej strony szlaku żeglugowego na śródlądziu (na morzu jest znak strony prawej! W regionie YALA A!!!). Litera „G” umieszczona obok znaku oznacza kolor, na jaki znak jest pomalowany G – green (zielony). Na polskich mapach spotkamy często polskie nazewnictwo. |
Grupa symboli oznaczających na mapie znaki kardynalne. Jak widzimy, wskazują nam one kształt znaku (kolumna lub tyka), znak szczytowy (ułożenie stożków), a litery towarzyszące symbolom informują o barwach znaku B – black (czarny), Y – yellow (żółty). Na polskich mapach spotkamy polskie nazewnictwo.
Symbol przedstawiający znak bezpiecznej wody. Litery „RW” umieszczone obok znaku oznacza kolor, na jaki znak jest pomalowany R – red (czerwony), W – white (biały). Na polskich mapach spotkamy często polskie nazewnictwo. |
Symbol przedstawiający znak specjalny. Litera „Y” umieszczona obok znaku oznacza kolor, na jaki znak jest pomalowany Y – yellow (żółty). Na polskich mapach spotkamy często polskie nazewnictwo. | |
Symbol przedstawiający znak odosobnionego niebezpieczeństwa. Litery „BRB” umieszczone obok znaku oznaczają kolor, na jaki znak jest pomalowany B – black (czarny), R – red (czerwony). Na polskich mapach spotkamy często polskie nazewnictwo. |
Znaki nawigacyjne są nieodzownym elementem żeglarstwa. Ich znaczenia nie można przecenić, a zatem ich znajomość i stosowanie się do nich jest fundamentalną umiejętnością każdego żeglarza. Obok znaków nawigacyjnych na śródlądowych drogach wodnych spotkamy cała gamę znaków żeglugowych regulacji ruchu. O nich jednak kolejnym razem.
Kpt. Krzysztof Piwnicki
4winds szkoła żeglarstwa