Jest to zapierająca dech w piersiach obracająca się winda dla statków w Szkocji. Jej zadaniem jest połączenie kanału Forth & Clyde z kanałem Union. Nazwa nadana została od znajdującego się w niedalekiej odległości miasteczka Falkirk położonego w centralnej Szkocji. Winda została oddana do użytku w 2002 roku. Na ceremonii otwarcia nie mogło zabraknąć członków rodziny królewskiej z królową Elżbietą II na czele. Dwa kanały wcześniej połączone były jedenastoma klasycznymi śluzami, które po 1930 roku stopniowo przestawały być użytkowane. Na koniec zostały wypełnione ziemią i zamknięte.
Plany regeneracji kanałów centralnej Szkocji powstały przy współpracy Brytyjskiego Zarządu Dróg Wodnych, lokalnych władz i firm prywatnych. Plan zakładał ponowne połączenie kanałem miast Glasgow i Edinburgh. Plany zakładały powstanie jednej konstrukcji na miarę XXI wieku zamiast ponownej budowy kilkunastu śluz. Ogłoszono konkurs na projekt windy łączącej oba kanały – wygrał projekt Falkirk Wheel. Projekt uwzględnił również centrum dla odwiedzających, zawierające różnorodne sklepy czy kawiarnie.
Różnica w wysokości dwóch kanałów na „kole” to 24 m, co mniej więcej odpowiada 8-piętrowemu budynkowi. Tym niemniej kanał Union jest 11 m wyższy niż akwedukt, który łączy się z „kołem”. Statki muszą więc przejść dodatkowo przez dwie śluzy obniżające poziom do górnej części „koła”. Powodem takich zabiegów jest zabytek historyczny – Antonine Wall.
Koło obraca się razem z osią, która jest obsługiwana przez dziesięć silników hydraulicznych. Prędkość obrotu to około 1/8 obrotu na minutę. Jak więc kasetony utrzymywane są na poziomie? Kasetony obracane są z taką samą prędkością jak „koło”, to zapewnia im ten sam poziom i zapewnia, że obciążenie wody i łodzi nie doprowadzi do przewrócenia się konstrukcji.
Miejsce dokowania jest jak suchy dok, który jest odizolowany za pomocą wodoszczelnych bram i pomp wodnych, zapewnia to stabilność podczas transportu. Łodzie mogą wpływać i wypływać gdy ramiona koła ustawione są w pozycji wertykalnej, przy otwartych bramach.
Koszt budowy Falkirk Wheel to 17,5 mln funtów, a projekt renowacji jako całości to aż 84,5 mln funtów. W centrum dla odwiedzających można skorzystać z oferty „The Falkrik Wheel Experience” czyli rejsu łodzią po okolicznych kanałach która zawiera transport międzykanałowy windą Falkrik. Ceny od 2010 roku wyglądają następująco: rejs 7.95 funtów dla dorosłych i 4.95 dla dzieci (3-15 lat), studenci 6.95 funtów i opcja rodzinna za 23.24 funty. Dla grup powyżej 20 osób zniżka 10%.
Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi