TYP: a1

Mini - coraz bliżej finiszu

poniedziałek, 27 kwietnia 2015
Informacja prasowa | Milka Jung
Trzeci Polak, który ukończył jedne z najtrudniejszych regat na świecie, Mini Transat, chce w nich wystartować jeszcze raz. Radek Kowalczyk w sezonie 2015 zapowiada starty w klasie Mini 6.50 na nowym, w pełni węglowym jachcie, zbudowanym w Polsce, w stoczni Yacht Service, według projektu francuskiego specjalisty, Étienne’a Bertranda. W tej chwili kadłub jest kompletny, choć jeszcze bez pokładu i skrzynek mieczowych.

Kadłub to nie tylko skorupa
Kadłub to nie tylko „skorupa”. Wykonanie i wklejenie wszystkich grodzi, komór, wzdłużników, wręgów, pokładników, podwięzi, komór i innych elementów to długie godziny pracy wielu osób | fot. Marek Wilczek

„W tej chwili zaawansowanie prac przy kadłubie to około 80 procent” – mówi Kowalczyk. „W ostatnim tygodniu laminowaliśmy komory wypornościowe, dzięki którym jacht, zgodnie z przepisami klasy Mini, będzie jednostką w pełni niezatapialną. Za około 10 dni powinniśmy mieć już cały kadłub gotowy i połączony z pokładem” – dodaje szczeciński żeglarz.

Zgodnie z projektem, jacht jest bardzo lekki. „Bez pokładu i skrzynek mieczowych kadłub waży zaledwie 140 kg” – przyznaje projektant. „Mam nadzieję, że na wodzie również spełni moje, i Radka, oczekiwania” – dodaje.

Po ukończeniu prac związanych z kadłubem rozpocznie się druga faza robót, związana z wyposażeniem Mini we wszystkie niezbędne okucia, mocowania, takielunek i osprzęt. W międzyczasie wykonane zostaną, również całkowicie z węgla, wszystkie płetwy – dwa miecze boczne, dwie płetwy sterowe, płetwa kila.

Koniec prac i wodowanie zaplanowano na drugą połowę maja. Na początku czerwca Kowalczyk zabierze jacht do Francji, żeby razem z projektantem „ustawić” jacht przed pierwszymi regatami.

Sprawdzianem nowej konstrukcji będą regaty Mini Fastnet, startujące 14 czerwca na trasie Douarnenez (FR) – latarnia Fastnet (UK) – Douarnenez (FR). Są to regaty dwuosobowe, liczące 600 Mm. Radek wystartuje w nich razem z Étienne’em Bertrandem.

 kadlub wazy tylko 140 kg
Laminat epoksydowo-węglowy jest bardzo lekki. Kadłub bez pokładu i skrzynek mieczowych waży 140 kg | fot. Marek Wilczek
 Konstrukcja kadluba to sandwich
Konstrukcja kadłuba to technologia przekładkowa (sandwich), na bazie laminatu epoksydowo-węglowego (dwie warstwy 0,5mm sprasowanego próżniowo laminatu oraz pianka pomiędzy nimi) | fot. Marek Wilczek

Tagi: Mini Transat, Radek Kowalczyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 30 grudnia

Z Adenu wyruszył s/y "Dar Opola" pod Kpt. Boleslawem Kowalskim rozpoczynając naukową wyprawę "Koral" Instytutu Zoologii Uniwersytetu Warszawskiego na Morze Czerwone.
środa, 30 grudnia 1959
Urodził się Eugeniusz Kwiatkowski, minister przedwojennego rządu, m.in. inicjator budowy portu morskiego w Gdyni.
niedziela, 30 grudnia 1888