TYP: a1

ORP Błyskawica w niecodziennej odsłonie

poniedziałek, 2 grudnia 2019
Fot. Witold Tylec

O takim kadrze marzy wielu shipspotterów. ORP „Błyskawica” wracając z uroczystości podniesienia bandery na ORP „Ślązak” rzuciła cumy i odpłynęła na holu od nabrzeża portu wojennego Gdynia Oksywie biorąc kurs na miejsce swojego tradycyjnego postoju w Basenie Prezydenckim przy nabrzeżu pomorskim gdyńskiego portu.

Mogłem się poczuć jakbym zobaczył „Błyskawicę” wracającą  z jednego ze swych patroli bojowych podczas morskich batalii II wojny Światowej. ORP „Błyskawica”, z racji tego, że zawsze wychodziła bez większego uszczerbku dla załogi i okrętu z akcji bojowych często jest nazywana „Lucky ship”. Okręt, przebył w wojennej służbie 138356 Mm, wykonał 108 patroli bojowych, brał udział w eskorcie 85 konwojów, jego działa zestrzeliły 4 samoloty a wraz z innymi okrętami sprzymierzonych zatopił 2 okręty i 2 statki wroga oraz kilka mniejszych jednostek. W osłonie konwojów walczył z nieprzyjacielskimi okrętami podwodnymi. Podczas działań bojowych został trzykrotnie uszkodzony, a podczas całej II wojny światowej z jego załogi zginęło 5 marynarzy, a 48 odniosło rany. Po zakończeniu działań wojennych w 1947 roku powrócił do Polski i do 1975 roku służył jako okręt bojowy i zastąpił w roli okrętu muzeum ORP „Burza”. 

Tagi: ORP Błyskawica
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 stycznia

Na jachcie "Cardinal Vertue" zakończył rejs Wiliam Nance - rejs prowadził z Anglii i dalej do Buenos Aires, Przylądek Dobrej Nadziei, Auckland, Horn do Buenos Aires.
piątek, 22 stycznia 1965
Urodził się Mamert Stankiewicz, kapitan żeglugi wielkiej, służbę rozpoczął we flocie carskiej, a po powrocie do Polski został skierowany na statek skierowany na statek szkolny "Lwów"; później pracował na stanowisku kierownika żeglugi przybrzeżnej, kapitan
niedziela, 22 stycznia 1871