TYP: a1

Rosjanie chcą rywalizować z Gdańskiem

wtorek, 28 maja 2019
Monika Frenkiel

Kiedy my przymierzamy się do przekopu przez Mierzeję Wiślaną, żeby w bliżej niesprecyzowanej przyszłości rozbudować port w Elblągu i uniezależnić się od widzimisię Rosjan, ci postanowili nas uziemić. Nie, nie zbrojnie – inwestycyjnie. W obwodzie kaliningradzkim ma powstać wielki port głębokowodny o potencjale porównywalnym z portem w Gdańsku.

[t]Port w Kaliningradzie[/t] [s][/s]

Plany budowy poparł Władimir Putin. Co oznacza, że inwestycja może powstać szybciej, niż się zorientujemy – do 1 lipca władze obwodu w Kaliningradzie mają przedstawić rządowi biznesplan budowy. A jak poinformował dziennik "Kommiersant" (powołując się na list Andrieja Biełousowa, doradcy Władimira Putina, skierowany do rosyjskiego prezydenta), do września rząd Rosji ma rozważyć plany zaangażowania w ten projekt pieniędzy z kasy państwa i od zagranicznych inwestorów.

Anton Alichanow, gubernator Kaliningradu zdradził wstępny zarys inwestycji. Port ma powstać w pobliżu osady Jantarnyj i ma obejmować terminal kontenerowy do przeładunku 35 mln ton towarów rocznie, terminal do przeładunku towarów płynnych o masie 4,9 mln ton rocznie oraz inne terminale o niesprecyzowanym przeznaczeniu. Łącznie w porcie będzie można przeładowywać towary o masie 48 mln ton rocznie. To porównywalnie z naszym Gdańskiem, który w ubiegłym roku przeładował 49 mln ton. Przy czym trzeba zaznaczyć, że rok ten był dla gdańskiego portu rekordowy.

Rosjanie o budowie portu mówili już od dawna. Zmieniono tylko lokalizację (początkowo planowano port ulokować w Bałtyjsku, u wejścia na Zalew Wiślany). Przygotowując inwestycję, w obwodzie kaliningradzkim rozpoczęto budowę nowego terminalu pasażersko-towarowego w mieście Pionierskij. Rosjanie zaczęli też budowę promów, które będą kursować między Kaliningradem a portem Ust-Ługa pod Sankt Petersburgiem. Koszt budowy samego kaliningradzkiego portu szacuje się na razie na 200 mld rubli (ok. 3 mld euro), z czego 25% ma pochodzić z państwowej kasy.

49 milionów ton przeładowanych ton dało Gdańskowi czwartą lokatę wśród bałtyckich portów. Czy rosyjski port zagrozi polskiemu? Według rosyjskich ekspertów niekoniecznie – twierdzą oni, że dla rosyjskich firm koszty logistyki nie będą atrakcyjne a inne bałtyckie rosyjskie porty mają nadwyżki mocy przeładunkowych. Odpowiednie obroty portowi zapewniłyby tylko firmy zagraniczne, a tych Rosjanie nie posiadają w wystarczającej liczbie.  Zwolennicy wskazują jednak na plusy – port w Kaliningradzie pozwoli rosyjskim przewoźnikom ograniczyć przewozy drogowe przez państwa bałtyckie i Polskę. Jednym słowem rosyjskie towary mogłyby w drodze do Niemiec omijać Polskę, pokonując trasę drogą morską. A wsparcie rosyjskiego rządu oznacza, że…rosyjskie firmy najzwyczajniej w świecie dostaną nakaz korzystania z nowego portu.

 

 

 

Tagi: Rosja, port, transport morski
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872