TYP: a1

Jeanneau

czwartek, 19 stycznia 2017
Anna Ciężadło

Jeanneau to francuska stocznia z tradycjami, która pomimo ugruntowanej pozycji na rynku, nigdy nie spuściła z tonu i nie przestała szukać nowinek technicznych i wyznaczać trendów. Jej historia to opowieść o tym, jak fascynacja jednego młodego człowieka pozwoliła na zbudowanie jachtowego imperium, które swoim zasięgiem dawno przekroczyło granice nie tylko rodzinnego Les Herbiers, ale i Francji.

Jeanneau 51

www.jeanneau.com

Historia

Pewnego słonecznego dnia, jakieś pół wieku temu, młody Henri Jeanneau, z braku lepszych zajęć, wyglądał przez okno warsztatu szkutniczego swego ojca i zobaczył przepływającą motorówkę. Co prawda wcześniej chłopak interesował się bardziej samochodami i lotnictwem, ale ten widok zainspirował go do zbudowania własnej jednostki, która z zamierzenia miała być prostą motorówką o drewnianym kadłubie i zaburtowym silniku.

 

Kiedy łódź powstała, był rok 1957; pionierski projekt okazał się na tyle udany, że Henri postanowił wystartować na swoim dziele we francuskich regatach „6 heures de Paris” i, o dziwo, udało mu się je wygrać.

 

Pasja poparta pierwszym sukcesem sprawiła, że młody Francuz postanowił pójść za ciosem i stworzyć własną stocznię, która już w 1958 roku wypuściła na rynek pierwszy jacht motorowy, wyprodukowany z włókna szklanego. Ten nowoczesny materiał stanowił wielki przełom technologiczny i  praktycznie otworzył nową epokę w dziedzinie szkutnictwa. Pierwszy model został nazwany, może niezbyt szczęśliwie, „Sport poliester”; kolejne nosiły nazwy „Mirage” oraz „Prélude.”

 

W 1963 roku Jeanneau zbudowała pierwszą prawdziwą linię produkcyjną, na której produkowano zgrabne motoróweczki o wdzięcznej nazwie „Sea Bird”. Rok później stocznia stworzyła swój pierwszy jacht żaglowy, nazwany, a jakże, „Jeanneau”.

 

W latach siedemdziesiątych, kiedy żeglarstwo przestało być sportem elitarnym, produkcja ruszyła pełną parą: stocznia wyprodukowała wówczas cieszące się ogromną popularnością jednostki: „Love Love” oraz „Sangria”. Od tego czasu było już tylko lepiej, bowiem Jeanneau stopniowo poszerzała ofertę, produkując zarówno łodzie żaglowe czy motorowe jak i ścigacze oraz katamarany.

 

W 1995 roku stocznia została włączona w grupę Beneteau, co pozwoliło na stworzenie największej na świecie grupy producentów jachtów żaglowych i motorowych.

Historia Jeanneau zawiera także polski watek: w latach 1995-1997 stocznia produkowała polskie jachty Sun Fast 17 i Sun Odyssey 24,1. W 2002 grupa Beneteau została wyłącznym właścicielem stoczni Ostróda Yacht, wykupując 100 proc. udziałów od poprzedniego właściciela, którym była Stocznia Północna w Gdańsku, wchodząca w skład  Grupy Gdańskiej Stoczni Remontowej. Beneteau mocno dofinansowała polską stocznię, dzięki czemu stała się ona jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie.

 

Stocznia

Co sprawiło, że Jeanneau odniosła sukces na wymagającym przecież żeglarskim rynku? Do pewnego stopnia były to pasja oraz fantazja założyciela, a prawdopodobnie także szczęście. Największą rolę należy chyba jednak przypisać odwadze do wprowadzania nowinek i pilnemu śledzeniu aktualnych trendów, co pozwalało Jeanneau zawsze pozostawać w ścisłej czołówce i wyprzedzać zirytowaną konkurencję o pół kroku.

Jeanneau

www.jeanneau.com

Stocznia najwyraźniej spodobała się pozycja lidera, bowiem wciąż lubuje się we wprowadzaniu innowacji, a w swojej sekcji projektowo – badawczej zatrudnia aż 130 inżynierów, co stanowi ewenement wśród stoczni, bowiem zwykle tak rozbudowane działy projektowe posiadają jedynie koncerny samochodowe oraz producenci samolotów.

Warto wspomnieć, że firma była jednym z pionierów w kwestii sterowania silnikami strumieniowymi z użyciem joysticka, co znacznie ułatwia manewrowanie w porcie. Jeanneau opanowała także do perfekcji metodę produkcji elementów z użyciem wtrysków modułowych – taka technologia umożliwia osiągnięcie bardzo precyzyjnych kształtów o idealnym wykończeniu z obu stron, niezależnie od wielkości produkowanego elementu. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wysokiej jakości przy jednoczesnym zmniejszeniu masy, a także zredukowanie (i to aż o 90 proc.) emisji szkodliwych LZO, czyli lotnych związków organicznych.

 

Wszystkie nowe łodzie Jeanneau projektowane są z użyciem oprogramowania CATIA®, które umożliwia tworzenie wyspecjalizowanych jednostek z bardzo dużą dbałością o szczegóły, więc wymiernie przekłada się na jakość i parametry użytkowe.

Absolutnie najświeższą nowinką, wprowadzaną obecnie przez Jeanneau, jest system AST, umożliwiają stawianie bądź zwijanie żagli za pomocą… wciśnięcia jednego przycisku na pulpicie. Takie czary.

 

Jachty

Jachty spod znaku Jeanneau wyróżniają się świetnymi własnościami nautycznymi, komfortem użytkowania (patrz wyżej), a także wysokim poziomem bezpieczeństwa. O tym, jak dużą wagę stocznia przykłada do kwestii bezpieczeństwa, świadczyć może pewna anegdota, opisująca „testowanie” łodzi.

 

Otóż, wedle legendy, w początkowych latach funkcjonowania firmy test wyglądał następująco: na jeziorze rozpędzano motorówkę, która… przelatywała nad pobliską drogą i lądowała na łące po drugiej stronie. Za sterami za każdym razem siedział nie kto inny, jak sam Henri Jeanneau.

Co prawda, w dzisiejszych czasach procedura testowania wygląda nieco inaczej, ale historia ta daje nam pewne wyobrażenie o tym, jak istotnym elementem dla stoczni jest wytrzymałość i odpowiedzialność za własne produkty.

 

W aktualnej ofercie Jeanneau znajdziemy następujące jednostki:

Jachty żaglowe

-Jeanneau 51, 54, 58, 64

-Sun Fast 3200, 3600

-Sun Odyssey 349, 389, 419, 449, 479, 519

-Sun Odysey 41 DS, 44 DS.

Jachty motorowe

-Leader 30, 36, 40, 46

-NC 9, 11, 14

-Velasco 37F, 43F

Motorówki

-Cap Camarat 6.5 BR

-Cap Camarat 4.7 CC, 5.1 CC, 5.5 CC, 5.6 CC, 7.5 CC Serie2, 8.5 CC

-Cap Camarat 6.5 DC, 7.5 DC

-Cap Camarat 5.5 WA, 6.5 WA, 7.5 WA, 8.5 WA, 10.5 WA

-Merry Fisher 605, 695, 795, 895

-Merry Fisher 695 Marlin, 795 Marlin, 855 Marlin

 

Jeanneau prowadzi produkcję w kilku lokalizacjach, specjalizujących się w tworzeniu odmiennych rodzajów jednostek:

  • W rodzinnym Les Herbiers produkuje się: Merry Fisher, Cap Camarat i większość Sun Odyssey oraz Sun Fast.
  • Zakład w Rochetrejoux specjalizuje się głównie w produkcji Leader oraz kilku mniejszych jednostek.
  • Stocznia Ostróda Yachts produkuje głównie łodzie motorowe do 9 m, a także elementy wyposażenia wielu innych jednostek Jeanneau.
Tagi: stocznia, jeanneau, jacht
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 listopada

Francis Joyon na trimaranie IDEC wyruszył z Brestu samotnie w okołoziemski rejs z zamiarem pobicia rekordu Ellen MacArthur; zameldował się na mecie po 57 dniach żeglugi, poprawiając poprzedni rekord o dwa tygodnie.
piątek, 23 listopada 2007