TYP: a1

Hanse Yacht – proste pomysły są dobre

środa, 4 stycznia 2017
Anna Ciężadło

Hanse jest znaną niemiecką stocznią, tworzącą jachty turystyczne o długości od 32 do 63 stóp. Mimo, że są to jednostki generalnie przeznaczone do rekreacyjnego pływania, cechują się doskonałymi własnościami nautycznymi oraz bardzo zadowalającymi osiągami, a wiele modeli może poszczycić się bardzo prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami.

Hanse

www.hanseyachts.com

Filozofia marki

Stocznia Hanse od początku stawiała na amatorów, i właśnie z myślą o nich tworzyła (i tworzy) swoje łodzie. Pamiętajmy, jednak, że słowo „amator” oznacza w swojej pierwotnej formie „miłośnik” - a więc człowiek, który kocha coś robić, choć niekoniecznie jest zawodowcem.

Tak właśnie pojęci amatorzy stanowią główny target stoczni. Z tego powodu, główne kierunki rozwoju stoczni to innowacyjność nastawiona na upraszczanie obsługi, a także zacięcie regatowe - w końcu fakt, że nie startujemy w regatach, nie oznacza, że nie możemy mieć łodzi, które daje prawdziwą frajdę z żeglowania.

 

Historia

Stocznia Hanse została utworzona przez pana Michaela Schmidta w Greifswaldzie, w 1990 roku. Od początku hasłem przewodnim stoczni było „breaking rulets, setting trends”, czyli łamanie reguł i wyznaczanie trendów. Trzeba przyznać, że - jak do tej pory – to jakże skromne założenie, udaje się spełniać w stu procentach.

Pierwszym modelem, jaki opuścił stocznię w 1993 roku, był HANSE 291. Początkowo łódź nazywała się Afrodyta 291, a jej twórcą był znany szwedzki konstruktor, Carl Baier. Pan Shmidt odkupił łódź i zmodyfikował jej konstrukcję, przy okazji zmieniając również nazwę i… wprowadzając niezłe zamieszanie na żeglarskim rynku.

Hanse

Co takiego wyróżniało ten model? Przede wszystkim, cena – łódź kosztowała 44 444 marek niemieckich, co stanowiło mniej więcej 2/3 standardowej ceny jednostki  tej klasy. Co więcej, łódź można było obsługiwać właściwie w pojedynkę, co w ówczesnych czasach nie było przecież standardem.

Kolejnymi modelami były HANSE 331 oraz HANSE 292, który w 1998 roku zdobył prestiżowy tytuł "European Yacht of the Year".

Od tego czasu było właściwie coraz lepiej; dziś Hanse urosła na tyle, że jest notowana na niemieckiej giełdzie. Stocznia współpracuje z renomowanymi konstruktorami spod marki Judel / Vrolijk & Co, dzięki czemu kolejne modele charakteryzują się doskonałymi własnościami nautycznymi, praktycznie niespotykanymi w tej klasie.

 

Łodzie

Hanse, w oparciu o najnowsze badania z zakresu hydrodynamiki, stawia na innowacyjny kształt kadłuba, który znacząco zwiększa prędkość łodzi. Przesunięcie masztu w stronę rufy generuje zwiększenie zwrotności jednostek, co szczególnie daje się odczuć przy słabszych wiatrach.

Idealnie wyważone proporcje foka i grota pozwalają na harmonijne rozłożenie sił, a konstrukcja łodzi powoduje, że może ona przyjąć znacznie większy przechył, dzięki czemu możliwe jest refowanie żagli później, niż ma to miejsce na jednostkach pochodzących z  innych stoczni.

Wszystko to ma z założenia uprościć obsługę i umożliwić niemal regatowe pływanie. Mimo tych szczytnych założeń, łodzie Hanse nie są pozbawione wad - żeglarze skarżą się głównie na słabą ergonomię wnętrza, która skutkuje regularnymi kolizjami na linii głowa-łódka.

 

Faktem jest natomiast, że stocznia stara się wyposażyć swoje jednostki w szereg sprytnych udogodnień, dających możliwość zawiadywania jachtem z kokpitu. Łodzie posiadają też sporo (może nawet zbyt wiele) elektroniki, która generalnie bardzo upraszcza żeglowanie - oczywiście do momentu, aż zabraknie zasilania.

 

Obecnie w ofercie stoczni znajdują się następujące modele:

HANSE 315, HANSE 345, HANSE 385, HANSE 415, HANSE 455, HANSE 505, HANSE 575, HANSE 588 oraz HANSE 675. Stocznia daje szerokie możliwości personalizacji łodzi, a dzięki systemowi Early Bird – również możliwość delikatnego obcięcia ceny.

Oprócz łodzi spod znaku HANSE, stocznia produkuje również łodzie żaglowe pod markami DEHLER, Moody oraz Varianta oraz motorowe - Fjord oraz Sealine.

 

Tagi: hanse, stocznia, jacht
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872