TYP: a1

Konferencja Bezpieczeństwa 2018: podstawy są najważniejsze

poniedziałek, 26 marca 2018
Informacja prasowa/Ilona Miluszewska

Blisko 200 uczestników przybyło 24 marca do Auditorium Maximum na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Gdyni, na IV Żeglarską Konferencję Bezpieczeństwa 2018 zorganizowaną przez Pomorski Związek Żeglarski.

[t][/t] [s]Fot. Tadeusz Lademann[/s]

Słuchacze z całej Polski – z Bolesławca, Łodzi, Rewy, Redy, Łodzi, Międzyrzecza Podlaskiego, Sopotu, Gdańska, Gdyni, Płocka, Kętrzyna, Straszyna, Kościerzyny, Łowicza, Torunia, Szczecina, Elbląga, Pruszcza Gdańskiego, Iławy, Sztutowa, Starogardu Gdańskiego, Warszawy, Mielna, Słupska, Ustki, Chojnic, Ustarbowa, Paparzyna, Koszalina, Gliwic, Piły, Kruszwicy, Somonina, Bydgoszczy, Sierakowic, Darłowa, Poznania, Krakowa, Włocławka, Lublińca, Lublina, Jantara, Wrocławia, Rotmanki, Inowrocławia – wypełnili szczelnie aulę Akademii Morskiej.

– Bezpieczeństwo było, jest i będzie jednym z najważniejszych aspektów żeglarstwa – mówił witając licznie przybyłych prezes Polskiego Związku Żeglarskiego Tomasz Chamera. – Na śródlądziu, na morzu i podczas rywalizacji sportowej. Ten aspekt nie może być zapomniany i pominięty w naszej codziennej działalności. Dziękuję wszystkim prelegentom, którzy przybliżą nam nowości i przypomną to, co wspomaga żeglarskie bezpieczeństwo.

– W przygotowaniach tej konferencji brali udział m.in. członkowie ekipy, która steruje Polskim Związkiem Żeglarskim – podkreślał prezes PoZŻ i wiceprezes PZŻ ds. morskich Bogusław Witkowski. – Jest z nami Katarzyna Domańska, wiceprezes ds. szkolenia, jest skarbnik PZŻ Jacek Pietraszkiewicz, który będzie prelegentem. Cieszy obecność na sali młodzieży, to bardzo dobrze, że chcą się dalej uczyć. Ale szczególnie witamy nestorów, mających za sobą wiele mil morskich, zawsze gotowych do spotkań i dyskusji.

Zaczęło się od wyróżnienia tych, którym bliskie jest pomorskie żeglarstwo. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, pod którego honorowym patronatem odbyło się spotkanie oraz prezes Bogusław Witkowski, wręczyli odznaki Zasłużony dla Żeglarstwa  Pomorskiego – Andrzejowi Mizgierowi, Tomaszowi Falbie, Jarosławowi Marszałkowi i Leopoldowi Naskrętowi. Wyróżnienia przyznane zostały na wniosek Komisji Odznaczeń Zarząd Pomorskiego Związku Żeglarskiego, na posiedzeniu Zarządu w dniu 13 marca.

Konferencja skupiła się wokół „Podstaw bezpiecznego żeglowania”. W roli prowadzącego po raz drugi wystąpił Leopold Naskręt, kapitan jachtowy i motorowodny, sekretarz Zarządu PoZŻ, koordynator Pomorskiej Szkoły Żeglarstwa i Edukacji Morskiej.

Rozpoczął od „zagadek meteorologicznych” Marek Zwierz, oceanograf, meteorolog, informatyk, oceanograf, dziennikarz i fotograf. Zaprezentował granice odpowiedzialności meteorologicznych państw, opowiedział gdzie szukać prognoz, przedstawił modele matematyczne i odpowiedział na pytanie co to jest GRIB i Routing.

PDF: Zabezpieczenie meteorologiczne rejsów pozabałtyckich

Jacek Pietraszkiewicz, szef działu badań i rozwoju polskiej firmy NAVSIM, rozwijającej technologie e-Navigation, a także jej prezes, podzielił się wiedzą na temat systemów używanych do celów lokalizacyjnych. GMDSS – przy okazji akcji poszukiwawczej jachtu „Sunrise”, a także systemów trackingowych Yellow Brick (YB), SPOT i inReach. Na koniec zaapelował, by żeglarze pamiętali, że każde wezwanie pomocy to tak naprawdę prośba o to, by ratownicy przez kilka godzin ryzykowali dla nas swoje zdrowie i życie.

PDF: Współczesne systemy lokalizacji jachtów

Jarosław Kaczorowski, kapitan jachtowy i motorowodny, trener żeglarstwa i sędzia żeglarski klasy państwowej, zaczął od rozróżnienia jachtu dzielnego i jachtu szybkiego. Podkreślił, że jego zdaniem współczesne jachty – jachty szybkie – też mogą być dzielne. Omówił następnie co robić w czasie sztormu, namawiając, by płynąć na maksymalnie dużych żaglach. Przekonywał też do porzucenia stalowych lin.

PDF: Żeglowanie w warunkach sztormowych na współczesnych jachtach regatowych i turystycznych

Wiktor Wróblewski, kapitan jachtowy, instruktor żeglarstwa i motorowodny, czynny szkoleniowiec i egzaminator, członek zarządów PZŻ oraz fundacji CWM ZHP, nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Łódzkim, mówił, że w nauczaniu żeglarstwa trzeba odpowiadać na współczesne wyzwania. A to oznacza współpracę, samodzielność i odpowiedzialność.

PDF: Bezpieczne zachowania na wodzie – oczekiwany efekt nauczania żeglarstwa

Konrad Lipski i Maciej Patoka prowadzą firmę Yacht Company, która specjalizuje się w kompleksowych usługach konserwacyjnych jachtów żaglowych i łodzi motorowych. Udzielali konkretnych rad, np. co zrobić z kadłubem dotkniętym osmozą.

PDF: Serwisowanie jachtu przed, w trakcie i po sezonie

Piotr Oleksiak pracuje w Katedrze Zastosowań Informatyki w Zarządzaniu Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, związany z SKŻ ERGO Hestia Sopot. Podkreślał w swoim wystąpieniu, że największą trudnością w zabezpieczaniu regat windsurfingowych jest ogromna flota, a nie np. zbyt silny wiatr. – Doświadczenie uczy, że bardziej boimy się braku wiatru niż jego siły – mówił. Opowiedział także o wykorzystywaniu systemu geolokalizacjnego podczas regat.

PDF: Nowoczesne technologie w zabezpieczaniu regat windsurfingowych

Przemysław Wilczyński, prodziekan ds. morskich, współpracy i rozwoju na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Gdyni, nie mógł niestety zaprezentować zapowiadanego tematu „Rejony szczególnie niebezpieczne dla żeglugi ze względu na zagrożenie piractwem”. Zastąpiła go Milena Lachowicz, psycholog kliniczny i sportowy, adiunkt w Katedrze Nauk Społecznych Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Mówiła m.in. o warunkach i sposobach skutecznej komunikacji.

PDF: Jak się nie pozabijać na jachcie czyli coś o relacjach między członkami załogi

Janusz Maziarz, kapitan żeglugi wielkiej, zastępca dyrektora Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa ds. operacyjnych, przekonywał, że im częściej będziemy mówili o bezpieczeństwie, tym mniej SAR będzie miał pracy. Przedstawił statystyki Służby – w 2017 r. było 26 proc. akcji związanych z jachtami. Wskazywał na uchybienia żeglarzy. Mówił o niewłaściwym używaniu sygnału mayday, o tym, że EPIRB trzeba zarejestrować. I zakończył apelem: – Bądźcie tak wyposażeni i tak ubrani, żebyście dali nam szansę.

PDF: Analiza wypadków na morzu

Dyskusje trwały podczas wystąpień i w kuluarach. Na zakończenie zebrani usłyszeli – do zobaczenia za rok!

 

 

Tagi: konferencja, bezpieczeństwo, Pomorski Związek Żeglarski
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 grudnia

W stoczni Multiplast w Vannes wodowano katamaran "Orange II".
środa, 22 grudnia 2004
Na Barbados dopływa Arkadiusz Pawełek na pontonie "Cena Strachu"; Polak jest drugim człowiekiem na świecie, który pontonem przepłynął Atlantyk (41 dni, 3000 Mm).
wtorek, 22 grudnia 1998
Opłynięcie Hornu przez "Pogorię" pod dowództwem Krzysztofa Baranowskiego.
czwartek, 22 grudnia 1988