TYP: a1

Jak po zimie bezpiecznie uruchomić silnik jachtowy

poniedziałek, 31 marca 2025
Subiektywny Serwis Internetowy

Tekst pochodzi z Subiektywnego Serwisu Internetowego kpt. Jerzego Kulińskiego

Nastała wiosna! Jedziemy zrzucać z jachtów plandeki. Zaglądamy do przedziału silnikowego. I tu uwaga: szczególnie w naszym klimacie, charakteryzującym się dużymi skokami nie tylko temperatury, ale i zmianami wilgotności powietrza – długi, bo przeważnie półroczny okres postoju powoduje wiele zagrożeń. Nie lekceważcie tego, nie próbujcie odpalać silnika przed dokładną lekturą niżej zamieszczonych rad naszego eksperta –Tadeusza Lisa. A to już moja nieśmiała przestroga.

Tadeuszowi bardzo dziękuję.

Żyjcie wiecznie!

Don Jorge

Prawie kompletny przewodnik kak bezpiecznie po zimie uruchomić silnik diesla na jachcie.

1. Przygotowanie przed rozruchem – szczegółowa diagnostyka

Dokładna kontrola oleju silnikowego

·        Wyciągnij bagnet i sprawdź nie tylko poziom, ale także:

o   Kolor (czarny = konieczność wymiany)

o   Lepkość (czy nie jest zbyt rzadki)

o   Zapach (spalenizna = zużyty olej)

·        W przypadku silników z długim postojem (powyżej 6 miesięcy) zaleca się wymianę oleju PRZED pierwszym uruchomieniem (o ile nie zrobiłeś tego na jesieni)

·        Pamiętaj, że olej zimą osadza zanieczyszczenia na dnie miski olejowej – nie wpadaj w panikę, jeżeli po odkręceniu wyleci Ci czarny kisiel – to normalne

Kompleksowy przegląd płynów eksploatacyjnych

Płyn chłodniczy w obiegu wtórnym chłodzenia:

o   Sprawdź pH (papierek lakmusowy) – powinno być 7.5-11

o   Papierek kupisz w np. Inter Cars - lub w większej aptece do testowania kwasowości moczu

o Uwaga, kwasowość inna niż w podanym przedziale oznacza, że nastąpiło ze starości do rozwarstwienia płynu– wymień go w całości uprzednio płucząc układ wodą - najlepiej destylowaną.

o   Wymień też, jeśli zauważysz:

§  Brązowe zabarwienie (rdza)

§  Oleiste plamy (uszczelka pod głowicą)

Płyn do wspomagania układu sterowego (jeśli występuje)

o   Sprawdź czy nie ma emulsji (woda w układzie)

o   Uważaj na wycieki z pompki

Filtry – krytyczny element

Filtr paliwa:

o   Wymień obowiązkowo jeśli:

§  Jacht stał z paliwem przez zimę – pleśń z grzybów nie jest niczym niezwykłym

§  Paliwo było bez dodatków stabilizujących

o   W przypadku układów z separatorem wody – spuść z niego osad, nie przejmuj się, że może być go po zimie relatywnie dużo

Filtr powietrza:

o   Sprawdź czy nie ma śladów gryzoni (nierzadkie)

o   W przypadku filtrów papierowych – nie czyść sprężonym powietrzem (niszczysz strukturę) – po prostu go wymień.

Inspekcja układu paliwowego

·        Sprawdź wszystkie połączenia od zbiornika do wtryskiwaczy – mały wyciek, duży kłopot w morzu. Nawet drobne zapocenia pod cybantami wysyłają je na listę podejrzanych. Dobrej jakości cybanty tną stare węże w miejscu styku

W przypadku starszych jednostek:

o   Sprawdź membranę w pompie paliwowej – jeżeli nie zaglądałeś do niej dłużej niż 5 lat)

o   Uważaj na gumowe przewody (mogą być sparciałe)

·        W nowoczesnych silnikach Common Rail:

o   Sprawdź czy pompa wysokiego ciśnienia nie ma wycieków – jeżeli ma, silnik będzie kulał i gasł na wolnych obrotach

2. Rozruch silnika po zimie – profesjonalna procedura

Przygotowanie instalacji elektrycznej

·        Naładuj akumulatory (napięcie >12.6V)

·        Sprawdź masy (szczególnie przy aluminiowych kadłubach) – miedziana plecionka potrafi rozsypać się w palcach

·        W starszych silnikach:

o   Wyczyść połączenia rozrusznika papierem 400. Odtłuść – to są bardzo duże prądy i nawet drobne zabrudzenia powodują znaczne spadki napięć

o   Sprawdź szczotki w alternatorze odkręcając tylną pokrywkę – to nie jest trudne

o   Małym śrubokrętem podnieś je i sprawdź czy opadają bez zacięć

Procedura odpowietrzania

1.    Odkręć śrubę odpowietrzającą na filtrze

2.    Pompuj ręczną pompką, aż pojawi się czyste paliwo. Czyste, czyli bez piany, ani nawet małych bąbelków

3.    W systemach z elektryczną pompą:

o   Włącz zapłon na 15 sekund (słyszysz pracę pompy)

o   Powtórz 3-4 razy – ale nie uruchamiaj silnika!

4.    W silnikach z wtryskiem bezpośrednim:

o   Poluzuj przewody wtryskowe

o   Kręć rozrusznikiem aż pojawi się paliwo

o   Dokręć

o   Dlaczego? Bo po długim staniu paliwo lubi wracać do zbiornika nawet przez dobrej jakości zaworki jednokierunkowe

Rozruch zimnego silnika

·        W silnikach ze świecami żarowymi:

o   Włącz podgrzew na 15-30 sekund (zależnie od temperatury)

o   Gdy jest zimno– 2-3 cykle podgrzewu

·        Technika rozruchu:

o   Wrzuć bieg jałowy

o   Nie dodawaj gazu!

o   Maksymalny czas kręcenia: 10 sekund

3. Pierwsza praca – krytyczne 30 minut

Dawkowanie obciążeń

1.    0-5 minut: praca na biegu jałowym – nie przejmuj się nierówną pracą. Nic nie reguluj!

2.    5-15 minut: max 1200 RPM – powól ułożyć się pierścienią tłokowym i uszczelniaczom z tworzyw (wał, wałek rozrządu, uszczelniacze popychaczy)

3.    15-30 minut: max 50% obciążeń w czasie płynięcia

4.    Dopiero po 30 minutach: pełne obroty. Są konieczne, aby tuleja regulatora odśrodkowego pompy wtryskowej rozprowadziła smar po całej długości swojej osi)

Monitorowanie parametrów

·        Wzorcowe wartości:

o   Ciśnienie oleju: min 1 bar/1000 RPM. Przy mniejszych może być w naturalny sposób nieco mniejsza – ale 0,5-0,6 oznacza zazwyczaj duży kłopot – sprawdź to wcześniej w instrukcji

o   Temperatura powinna wynosić: 80-90°C (po 10-15 minutach)

o   Jest więcej – wyłącz natychmiast silnik! Prawdopodobnie termostat zawiesił się w położeniu zamkniętym

o   Jest około 50-60 st. C? Zawiesił się w położeniu otwartym. Poczekaj jeszcze 10 minut i zwiększ obroty. Może odpuści.

o   Jeżeli nie, wyjmij go z obudowy i zrób test w szklance ze wrzącą wodą – będziesz miał pełną jasność czy działa.

·        Alarmujące symptomy:

o   Niskie ciśnienie oleju

o   Nierówna praca

o   Wycieki

Test układu chłodzenia

·        W systemach z otwartym obiegiem chłodzenia:

o   Sprawdź czy na pewno zawór poboru wody jest w pełni otwarty

o   Sprawdź wydajność pompy wodnej

o   Kontroluj wypływ wody z wyrzutni

o   Jeżeli będziesz miał wrażenie, że wyrzut wody jest dużo mniejszy niż zazwyczaj, zobacz czy glony nie zatkały filtra

·        W układach zamkniętych (rzadkie):

o   Sprawdź działanie termostatu

o   Uważaj na korki powietrzne w wymienniku ciepła. Możesz to łatwo sprawdzić ręką. Woda wypływająca z wymiennika cały czas powinna być gorąca (sprawdzasz dłonią wąż gumowy na wylocie)

4. Najczęstsze błędy i ich konsekwencje

Zbyt długie kręcenie rozrusznikiem

·        Efekt: przegrzanie rozrusznika (>150°C) – niestety ból może być odroczony w czasie (nie za długim…)

·        Naprawa: wymiana szczotek, przetoczenie komutatora

Ignorowanie dymienia

·        Biały (szary) dym >5 minut: uszkodzone wtryskiwacze

·        Niebieski dym: zużyte uszczelniacze zaworowe lub pierścienie zgarniające

Gwałtowne obciążanie zimnego silnika

·        Skutki:

o   Deformacja tłoków

o   Zatarcie turbosprężarki (o ile występuje)

·        Koszt naprawy: od 3000 zł wzwyż

Zaawansowane techniki dla profesjonalistów

Kompresja – badanie diagnostyczne. Sensowne dla starych silników

·        Wartości prawidłowe: 25-35 bar. Bardzo rzadko niżej – sprawdź instrukcję

·        Różnica między cylindrami: max 10%

Analiza oleju

·        Pobierz próbkę po 5 godzinach pracy

·        Sprawdź:

o   Zawartość metali (zużycie)

o   Obecność glikolu (uszczelka HG)

Konserwacja długoterminowa

·        Przy dłuższym postoju:

o   Zastosuj inhibitory korozji

o   Rozważ zakonserwowanie cylindrów naftą lub olejem białym

UWAGA: W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zalecałbym konsultację z mechanikiem specjalizującym się w silnikach morskich.

Koszt profesjonalnego przeglądu jest znacznie niższy niż naprawa po nieprawidłowym rozruchu. Powodzenia dla całego Klanu!

 

Tagi: konserwacja, silnik, diesel, porady
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 kwietnia

"Chatka Puchatków", na której Jerzy Tarasiewicz i Janusz Misiewicz przepłynęli Atlantyk, dotarła do Fort de France na Martynice.
czwartek, 2 kwietnia 1959
Umiera Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
wtorek, 2 kwietnia 1872