Ogrzewanie na jachcie

środa, 16 września 2015
Tadeusz Lis
Za zgodą Jerzego Kulińskiego. Źródło: www.kulinski.navsim.pl.

Podobno klimat się ociepla. Tak piszą w gazetach. Nie wszyscy w to wierzą, bo przecież jeżeli gdzieś jest cieplej, to u nas musi być zimniej. Nie ma cudów. Marek Krzywoń ("Dzielny Polak") już się przygotowuje do późnej i zimnej wiosny. Pyta Tadeusza Lisa co i jak zainstalować najtaniej.

Tanio i jacht?
Ciepły prysznic?
Dobre pytania :-)

Poczytajcie rady Tadeusza.

Żyjcie wiecznie!
Don Jorge
-----------------------------
PS. Bitwa o Gotland znowu rozgorzała. Porozumienie w Visby wygasło.




Panie Tadeuszu,

Bardzo Wam dziękujemy, za to co robicie z Jurkiem. Mamy takie pytanie, czy na "Dzielnym Polaku" warto instalować Webasto jeżeli zakładamy, że na początku pływamy tylko wiosna-jesień?
Jeżeli tak, to jakie?
Czy można je tanio kupić – te ogrzewania jachtowe są w takiej cenie, że każdy z nas musiałby sprzedać nerkę, żeby je mieć?
Ile musimy na to mniej więcej wydać?

Marian Krywoń

---------------------------------------

Tadeusz LisOdpowiedź:

  1. Tak, zdecydowanie warto. Pomyślcie przede wszystkimi o ciepłej wodzie użytkowej do pryszniców – w drugiej kolejności o ogrzewaniu.
  2. Zdecydowanie odmianę mokrą (czyli taką, w której spalane paliwo ogrzewa niezamarzający płyn w wymienniku, który grzeje wodę do celów sanitarnych) – tutaj znajdziecie filmik http://www.autoartmot.pl/OGRZEWANIA-POSTOJOWE-JAK-TO-DZIALA.html
  3. Powinniście rozważyć wpięcie obiegu w mały obieg chłodzenia silnika (bloku). Stale ciepły silnik to duża oszczędność paliwa i znaczące wydłużenie jego resursu (w samochodzie jedno zimne uruchomienie to ekwiwalent około 1000 km). Robiłem pomiary w moim autku (3,5 l, 245 KM w silniku podstawowym). Uruchomienie zimnego silnika, droga do pracy 10 km, 12,5 l/100 km. Uruchomienie ciepłego silnika i ta sama trasa (bez włączania silnika wspomagającego 235 KM) – 8,2 l/h
  4. Najtaniej kupicie regenerowane urządzenie z TIR-ów. Rekomenduje sprawdzony model Thermo Top C 5 KW DIESEL (raczej nie większe). Koniecznie analogowe!
  5. Kupcie Panowie od jednego dostawcy następujące elementy:
a. Właściwy grzejnik z pompą wody (sprawdźcie na miejscu czy nie dymi – jeżeli się zgodzi)
b. Wydech (taka karbowana rura – potem zrobicie sobie w stalowym kadłubie ładny kominek
c. Wlot powietrza z tłumikiem ssania – bo bez tego będzie dość hałaśliwe. Jak nie dostaniecie, to weźcie obudowę z filtrem powietrza od CC900 cm
d. Pompka paliwowa – lepiej ją mieć, nawet jak macie system rozchodowy
e. Kompletna wiązka elektryczna – nie oszczędzajcie na niej, bo z plątaniem przewodów schodzi dużo czasu
f. Trójnik do wpięcia w układ paliwa – dopasowany do węża, który pociągniecie do pompy wtryskowej silnika zapewne 8-ka lub 10-tka
g. Wąż wodny – ten który wychodzi z grzejnika (piecyka) i idzie do Waszej nagrzewnicy
h. Jeżeli się da, to uchwyt mocujący ze śrubami do pieca + opaski zaciskowe (można je zrobić samemu)
  1. Jeżeli się postaracie, to będziecie mieli to sprytne urządzonko za 1300-2000 zł. Jak się nie postaracie, to identyczne z naklejką Marine będziecie mieli za 7000-12 000 zł. Czasy są ciężkie, więc trzeba się schylać po każdy milion…
  2. Najlepszymi grzejnikami będą dla Was nagrzewnice z samochodów + nadmuch wentylatorami z zasilaczy komputerowych (są bezgłośne). W łazienkach wyspawajcie sobie w płycie ogrzewanie podłogowe. To nie jest perwersja – nasze łazienki to są też suszarnie do sztormiaków.

Webasto


Pozdrawiam cały Klan SSI. Tyle na szybko o ogrzewaniu wodnym. O zestaw o specyfikacji zbliżonej do opisywanej dzwonicie do p. Mariusz Czemerysa do Świdnika na Parkową 18 (509839776 PHU WEB-MAR). Powołujecie się na SSI i kupujecie z gwarancją.

Od p.Mariusza pochodzi ogrzewanie na moim "Donaldzie". Działa bez żadnych niespodzianek. Jako człowiek leniwy zamontowałem gotowy zegar sterujący – nie jest drogi, ale zwykły przełącznik też wystarczy, jak na początek nie macie kasy. Ja normalnie śpię w zimnie – ale rano budzę się już ciepłej kabinie. W rozsądnych granicach można gnębić p. Mariusza o porady instalacyjne – wie na ten temat wszystko i jeszcze trochę.

Pozdrawiam raz jeszcze, myślę o Was Panowie ciepło, w temperaturze komfortu 21,5 stopnia Celsjusza (tutaj czytamy więcej o https://pl.wikipedia.org/wiki/Komfort_cieplny o pionierskich pracach Duńczyka Ole Fangego).

Wiernych Czytelników prosimy, aby nie ograniczać się z telefonami i mailami zawierającymi podziękowania, ale również opisywać z podobnym entuzjazmem swoje doświadczenia. Gratulacje dla udanych marynizacji dla Ślązaków – cieszymy się, wyjdźcie z cienia, nie wysypiemy Was przed Żonami!

Jako ludzie o duszach urodzonych inżynierów rozumiemy, że jacht jest jak kochająca kobieta, która wymaga nie tylko znacznych nakładów inwestycyjnych na Jej pozyskanie, ale także wysokich kosztów operacyjnych codziennego utrzymania i eksploatacji.

Tadeusz
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872