Szkoła żeglarstwa 4winds - Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej 2/4

wtorek, 9 lipca 2013
Szkoła żeglarstwa 4winds
Rozpoczynamy nową serię artykułów na temat przepisów żeglugowych. W kilku kolejnych tekstach znajdziemy między innymi zasady prawa drogi na śródlądziu i na morzu oraz nocne i dzienne oznaczenia statków.

Co na wodzie świeci. Znaki nocne statków cz 2.


Pływając w nocy, zarówno na morzu jak i na śródlądziu, spotykamy często statki zajęte połowem. Zgodnie z przepisami krajowymi i międzynarodowymi jednostki takie należy traktować jako statki z ograniczoną zdolnością manewrową, którym przysługuje prawo pierwszeństwa.

Statki rybackie zajęte połowem rozpoznamy w nocy dzięki odpowiedniemu oświetleniu, a w dzień - znakom pory dziennej. Jednostki takie dzielimy na dwie kategorie zależnie od metody połowu. Pierwsza grupa to poławiające przy pomocy trału (czyli ciągnięcia sieci), druga - metodą inną niż trałowanie. Wszystkie statki rybackie zajęte połowem powinny pokazywać odpowiednie światła specyfikacji niezależnie do tego czy są w ruchu czy też nie.


Na morzu: statek zajęty połowem trałującym nie poruszający się po wodzie do 50 m.
Na śródlądziu prom.
.

Na morzu; statek zajęty połowem trałującym nie poruszający się po wodzie powyżej 50 m. Na śródlądziu – statek poławiający trałem.

Warto w tym miejscu wyjaśnić pojęcie „ruchu”. Rozumiemy przez nie przemieszczanie się statku w stosunku do wody z prędkością większą niż jeden węzeł, czyli jedną milę na godzinę. Na śródlądziu natomiast za jednostkę poruszającą się uważany jest statek przemieszczający się w stosunku do brzegu. Wszystkie statki w ruchu powinny mieć zapalone światła burtowe oraz światło rufowe, o czym pisaliśmy w poprzednim numerze.

Statek trałujący na morzu zobowiązany jest nosić dwa światła jedno nad drugim umieszczone na maszcie świecące w sektorze 360°. Górne ma kolor zielony, a dolne biały. Kutry powyżej 50m długości powinny też ponadto palić światło masztowe koloru białego świecące w sektorze 225° umiejscowione z tyłu i ponad światłem zielonym. Jednostki śródlądowe poławiające przy pomocy trału powinny to światło pokazywać niezależnie do długości, gdyż to ono odróżnia śródlądowy statek rybacki trałujący od promu. Statki trałujące w dzień również powinny informować o wykonywanej przez siebie czynności połowowej stosując znaki dzienne. W przypadku jednostek rybackich będą to dwa stożki skierowane do siebie szczytami. Na morzu dopuszczalny jest też znak zastępczy w postaci kosza umieszczonego w widocznym miejscu. Zasada ta odnosi się jednak jedynie do statków rybackich o długości mniejszej niż 20m.


Znak dzienny statku zajętego połowem.
.

Znak dzienny statku zajętego połowem o długości mniejszej niż 20 m. (na morzu)

Znak dzienny statku zajętego połowem o długości mniejszej niż 20 m. (na morzu)

Oprócz jednostek trałujących możemy też spotkać się z jednostkami poławiający innymi metodami. One również będą palić dwa światła specyfikacji rozmieszczone identycznie jak w przypadku statków trałujących, jednak górne będzie koloru czerwonego, a nie zielonego. Jednostki powyżej 50m na morzu zapalają dodatkowe światło masztowe. Statki poławiające metodą inną niż trałowanie mogą mieć wysunięte urządzenia połowowe np. z burty. W sytuacji, gdy stanowią one przeszkodę nawigacyjną, a na morzu gdy sięgają dalej niż 150 m, należy je dodatkowo oznaczyć. Będzie to białe światło świecące w sektorze 360° umieszczone na burcie, z której takie urządzenie jest wysunięte, a w ciągu dnia stożek skierowany szczytem ku górze.

Ponadto statki rybackie poławiające trałem będą też nas (oraz siebie nawzajem) informować o swoich czynnościach związanych z samym połowem. I tak kiedy wydają sieci zapalą dodatkowo dwa światła białe świecące w sektorze 360°. Kiedy wybierają sieci dolne światło zapalić się powinno w kolorze czerwonym, a jeśli sieć uwięźnie (np. na podwodnej przeszkodzie) oba dodatkowe światła powinny być czerwone.


Na morzu, statek rybacki zajęty trałowaniem powyżej 50m długości, wydający sieci, widziany z prawej burty, będący w drodze i w ruchu.

Na morzu, statek rybacki zajęty trałowaniem poniżej 50m długości, wybierający sieci, widziany z lewej burty, będący w drodze i w ruchu.

Na morzu, statek rybacki zajęty trałowaniem poniżej 50m długości którego sieci uwięzły, widziany od dziobu, będący w drodze i w ruchu.

Statki rybackie, spotykane dość często zwłaszcza w strefie przybrzeżnej, nastręczają nam często nie lada problemów. Wynikają one jednak często z naszej niewiedzy i nieznajomości noszonego przez nie oświetlenia. Poznając je nie tylko będziemy wiedzieli, że należy takiemu statkowi ustąpić z drogi, ale będziemy wiedzieć dlaczego to robimy, a nie bezmyślnie uciekać, bo większy.

Kpt. Krzysztof Piwnicki
4winds szkoła żeglarska
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872