Szkoła żeglarstwa 4winds - Znaki kardynalne

czwartek, 11 sierpnia 2016
Kpt. Krzysztof Piwnicki
Wielokrotnie na naszych żeglarskich szlakach za równo morskich jak i śródlądowych spotykamy znaki nawigacyjne należące do grupy znaków kardynalnych. Wielu z nas, mimo często wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu jachtów i motorówek, przy spotkaniu z „kardynałką” musi przez chwilę zastanowić się co ona oznacza. Często też mamy poważne wątpliwości jak dany znak należy „czytać”. Spróbujmy zatem przypomnieć i usystematyzować widzę o tych znakach nawigacyjnych.

Co to są znaki kardynalne?
Znaki kardynalne to grupa czterech znaków wskazujących kierunki geograficzne (północ, południe, wschód i zachód – kardynalne kierunki świata). Znaki te informują nas, z której strony w układzie geograficznym dany znak należy ominąć. Znak kardynalny północny informuje, że należy go minąć od strony północnej, kardynalny południowy mijamy od południa itd. Znaki te stawia się w celu ostrzeżenia jednostek o niebezpieczeństwie znajdującym się po przeciwnej stronie, niż ta którą wskazuje znak. Znaki kardynalne najczęściej ustawiane są pojedynczo. Można jednak spotkać się z rozwiązaniami, w których są one ustawione w taki sposób, by „zamknąć” dla żeglugi pewien akwen. Jakkolwiek zostaną one jednak ustawione w sposób jasny i czytelny wskazują nam obszar, na którym nasza jednostka pozostaje bezpieczna.




Cechy rozpoznawcze znaków kardynalnych

Znaki kardynalne możemy rozpoznać dzięki:
a. znakowi szczytowemu – dwa czarne stożki w różnym układzie
b. kolorystyce znaku – barwy czarno żółte w różnym układzie
c. charakterystyce świateł – ilość i czas trwania białych błysków



Znak kardynalny północny – mijamy od północy

• Stożki - dwa skierowane ku górze (na północ)
• Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u góry)
• Charakterystyka światła quick koloru białego.


Znak kardynalny południowy – mijamy od południa

• Stożki - dwa skierowane ku dołowi (na południe)
• Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (u dołu)
• Charakterystyka światła – qiock lub very quick 6 plus long flash, kolor biały





Znak kardynalny wschodni – mijamy od wschodu

• Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze, stykają się podstawami
• Barwa – kolor czarny w miejscach wskazanych przez stożki
(jeden pas u dołu, drugi u góry).
Charakterystyka światła – quick lub very quick 3, kolor biały





Znak kardynalny zachodni – mijamy od zachodu

• Stożki – jeden skierowany ku dołowi, drugi ku górze i stykają się szczytami
• Barwa – kolor czarny w miejscu wskazanym przez stożki (na środku)
• Charakterystyka światła – quick lub very quick 9, kolor biały






Jak zapamiętać kardynałki?

Wielu osobom mimo ogólnej znajomości znaków kardynalnych problem sprawia zapamiętanie układów stożków i barw na nich stosowanych. Metod ułatwiających zapamiętanie tych układów jest wiele. Poniżej przedstawimy chyba najprostszą z nich. Na kardynalnej północnej znaki szczytowe, czyli stożki, są skierowane ku górze, „bo na mapie północ jest na górze”. Analogicznie dwa stożki skierowane szczytami ku dołowi mówią nam o tym, że mamy do czynienia z kardynalną południową,
„bo na mapie południe jest na dole”. Kardynalne wschodnią i zachodnią utożsamiamy natomiast z talią kobiety. Stożki stykają się ze sobą podstawami, co sugeruje nam talię otyłej „babuszki rosyjskiej”, a że Rosja leży na wschodzie, więc mamy do czynienia z kardynalną wschodnią (tzw. gruba Rosjanka). Gdy natomiast stożki stykają się szczytami, co przypomina talię szczupłej Francuzeczki, a że Francja leży na zachodzie to łatwo zapamiętać, że to kardynalna zachodnia. I wszystko.

Jeśli zaś chodzi o sposób malowania, to wyobraźmy sobie, że znaki kardynalne są całe żółte, a czarny pas został namalowany tam, gdzie wskazują stożki ze znaków szczytowych. I tak oto: kardynalna północna – stożki skierowane ku górze, a więc na żółtym tle czarny pas znajduje się u góry znaku - zatem barwa znaku czarno-żółta. Kardynalna południowa - dwa stożki skierowane ku dołowi, a więc czarny pas umieszczono na dole żółtego znaku, zatem barwa znaku żółto-czarna. Gruba Rosjanka (kardynalny wschodni) - jeden stożek wskazuje górę, drugi dół, a więc barwa czarno-żółto-czarna. I kardynalna zachodnia (stożki stykają się szczytami wskazując środek znaku) - zatem na żółtym tle czarny pas po środku co daje nam kolorystykę żółto-czarno-żółtą.

Oznaczenie „kardynałek” na mapie

Oznaczenie znaków kardynalnych na mapie zależne jest od rodzaju znaku. Podane też są litery sugerujące kolor znaku BY – black, yellow (czarno-żółty), YB – yellow, black (żółto-czarny), BYB black, yellow, black (czarno-żółto-czarny), YBY – yellow, black, yellow (żółto-czarno-żółty). Uwidoczniony jest także rodzaj znaku szczytowego. Znaki te mogą być umiejscowione na kolumnach lub tykach. Pamiętajmy. O rodzaju i znaczeniu znaku decyduje znak szczytowy i barwa a nie kształt samego znaku, który widzimy na wodzie.



Jeżeli znaki nawigacyjne „uzbrojone” są w światła, dzięki którym możemy je zidentyfikować w nocy, przy znaku na mapie znajdziemy „łezkę” koloru fioletowego oraz opis charakterystyki światła Pamiętajmy, że kierunek skierowania „łezki” na mapie nie sugeruje nam, w którą stronę światło znaku jest skierowane, ale informuje jedynie, że znak taki w ogóle takie światło posiada.



Aby łatwiej zapamiętać charakterystyki świateł poszczególnych znaków kardynalnych można wpisać je w tarczę zegara. Kardynalna wschodnia znajdująca się na godzinie trzeciej błyska trzy razy. Kardynalna zachodnia z godziny dziewiątej błyska dziewięć razy. Południowa sześć + jeden błysk, dłuższy aby nie pomylić z zachodnią „dziewiątką”. Kardynalna północna błyska bez przerwy.



I na zakończenie tej części locji morskiej ważna uwaga: znaki kardynalne, tak jak i wszystkie inne znaki na wodzie należy respektować. KONIECZNIE.

Kpt. Krzysztof Piwnicki
4winds szkoła żeglarstwa




Tagi: znaki kardynalne, szkoła żeglarstwa 4winds
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872