TYP: a1

Bitwa w Zatoce Hudsona

czwartek, 19 maja 2011
Weronika Morys
Bitwa odbyła się 5 września 1697 roku na Zatoce Hudsona u ujścia rzeki Nelson. W starciu uczestniczyły siły francuskie oraz Kompania Zatoki Hudsona. Bitwa ta była częścią prawie dwustuletniego konfliktu pomiędzy Anglią a Francją o kontrolę nad Ameryką Północną. Zaostrzenie sytuacji nastąpiło kiedy Francuzi wyparli Brytyjczyków z większej części wybrzeża Zatoki Hudsona i Zatoki Jamesa oraz podjęli działania zmierzające do zablokowania brytyjskiej żeglugi na tych akwenach.

Skierowany do walki w celu usunięcia angielskiej kontroli nad Zatoką Hudsona okręt wojenny  “Pelican” z powodu gęstej mgły oddzielił się od reszty francuskiej eskadry. Po pewnym czasie dowodzony przez kapitana Pierre'a Le Moyne D'Iberville'a statek zbliżył się do faktorii York. Część załogi została wysadzona na ląd z poleceniem przeprowadzenia rozpoznania fortu. Kiedy pozostający na statku D'Iberville dostrzegł zbliżające się okręty, założył, że jest to reszta jego eskadry i wyszedł

Replika "Pelicana". Fot. Harfang
jej na spotkanie. Okazało się jednak, że były to jednostki angielskie: okręt wojenny “Hampshire” (56 dział) dowodzony przez Johna Fletchera oraz dwa uzbrojone statki handlowe “Dering” (36 dział) oraz “Hudson's Bay” (32 działa).

Mimo przeważających sił wroga D'Iberville zdecydował się przyjąć bitwę. Po dwóch i pół godzinie krwawych walk “Pelicanowi” udało się zbliżyć na tyle, żeby rozpocząć abordaż na “Hampshire”. Początkowo wydawało się, że szala zwycięstwa przechyla się na stronę anglików. Fletcher wezwał D'Iberville do poddania się, jednak ten odmówił. Podobno w momencie kiedy Fletcher wznosił toast za odwagę D'Iberville’a, eksplodowała prochownia statku “Hampshire”, który zatonął razem z załogą liczącą 290 marynarzy.

Skutkiem tej bitwy było zdobycie przez Francuzów faktorii York w Manitobie, handlowej placówki angielskiej kompanii handlowej (Hudson's Bay Company).
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 stycznia

Na jachcie "Cardinal Vertue" zakończył rejs Wiliam Nance - rejs prowadził z Anglii i dalej do Buenos Aires, Przylądek Dobrej Nadziei, Auckland, Horn do Buenos Aires.
piątek, 22 stycznia 1965
Urodził się Mamert Stankiewicz, kapitan żeglugi wielkiej, służbę rozpoczął we flocie carskiej, a po powrocie do Polski został skierowany na statek skierowany na statek szkolny "Lwów"; później pracował na stanowisku kierownika żeglugi przybrzeżnej, kapitan
niedziela, 22 stycznia 1871