TYP: a1

Guzianka II od dziś otwarta dla żeglugi

czwartek, 25 czerwca 2020
Informacja prasowa/Wody Polskie

Nie wierzyliśmy, a jednak! Od dziś, czyli 25 czerwca wodniacy mogą korzystać z nowej śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany! Informację podały Wody Polskie.


Jak wiedzą wszyscy mazurscy żeglarze, przeprawa przez Guziankę związana była z długim oczekiwaniem i nerwami, niepotrzebnymi przecież na wakacjach. Przez Guziankę I, wybudowaną jeszcze w 1879 r. w sezonie turystycznym przeprawia się każdego roku około 15 tys. jednostek i ich liczba rośnie. Nic dziwnego, że środowiska żeglarskie i samorządy z Mazur od lat zabiegały o budowę nowej śluzy, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.


 

Budowa śluzy żeglugowej Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, węgornią oraz rozbiórką mostu drogowego na drodze powiatowej nr 1646N trwała od października 2018 r. Nowa śluza Guzianka II odciąży „starą Guziankę” i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. W ramach projektu zostały wykonane m.in.:

- śluza żeglowna Guzianka II - stanowiąca alternatywę i uzupełnienie dla obecnie wysłużonej i przewidzianej do modernizacji śluzy Guzianka I. Może pomieścić w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Zapewnia możliwość komunikacji pomiędzy jeziorami, których poziom zwierciadła wody różni się o ok. 2 m. Śluza należy do klasy drogi wodnej Ia i ma następujące parametry:

  • długość użyteczna śluzy – 50 m,

  • szerokość komory śluzy – 7,5m,

  • minimalna głębokość – 2,0 m

  • minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.

- rozbiórka istniejącego mostu i budowa nowego, w ciągu drogi powiatowej nr 1646N

- awanport górny (na jez. Guzianka Mała) i awanport dolny (od strony jez. Bełdany).

- nabrzeże od strony jez. Guzianka Mała.

- węgornia z infrastrukturą techniczną i dojazdem z drogi powiatowej wraz z rozbiórką urządzeń wodnych tj. ujęcia wody i węgorni (odłówka węgorzy) z przyległymi elementami betonowymi

- zaplecze śluzy wraz z budynkiem dyżurki śluzy

Wartość całkowita zadania w zakresie PGW WP: 30 494 099,26 zł (w tym koszt robót budowlanych: 29 037 000,23 zł), z czego:

- dofinansowanie ze środków UE: 16 624 262,48 zł,

- środki z budżetu państwa: 3 435 232,53 zł

- środki własne: 10 434 604,25 zł

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020.

Nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w czasach Prus Wschodnich.

W tym sezonie żeglugowym, będą działały obie śluzy – Guzianka I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont "starej Guzianki", a po nim rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa mniejsze jednostki pływające.

 

Godziny otwarcia śluz dostępne są na stronie internetowej bialystok.wody.gov.pl, w zakładce komunikaty nawigacyjne. Przypominamy, że w tym sezonie żeglugowym, wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.

Tagi: Guzianka, Mazury, śluza
TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 26 grudnia

Na wieczną wachtę odszedł Henryk Widera, żeglarz i skrzypek
środa, 26 grudnia 2018
W dorocznych regatach (od 1945 r.) z Sydney do Hobart w klasycznych regatach oceanicznych wystartował po raz pierwszy jacht pod polską banderą ("Łódka Sport", eks "Łódka Bols"); po trzech dobach jacht zameldował sie na mecie jako zwycięzca klasy IRC-A.
środa, 26 grudnia 2001