TYP: a1

Jaki jest stan naszej żeglugi śródlądowej?

poniedziałek, 1 sierpnia 2022
Hanka Ciężadło

Niestety daleki od zadowalającego. Jak wynika z najnowszego raportu GUS, w 2021 roku przetransportowaliśmy drogą wodną o 13,2% ładunków mniej, niż w 2020 r. Dodajmy, że 2020 też nie był jakoś szczególnie imponujący. Ciekawe, jak będą wyglądały statystyki za 2022? 

Czujne oko statystyka

Pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego – jak na „urzędasów” przystało – skupiają się na liczbach, a nie na obietnicach czy sentymentach. Zwykle taka bezduszność bywa irytująca, jednak w tym konkretnym przypadku bardzo się przydaje, ponieważ stanowi twardy dowód na rzeczywisty stan naszej żeglugi śródlądowej.

Z zaprezentowanych niedawno danych GUS wyłania się niewesoły obraz: w 2021 roku drogą wodną przetransportowaliśmy 3,5 miliona ton ładunków (spadek o 13,2% w stosunku do 2020 r.) i wykonaliśmy 493 miliony tonokilometrów (spadek o 4,5% w stosunku do 2020 r.). Warto przy tym podkreślić, że podane w nawiasach liczby to wartości uśrednione. Największe spadki (zmniejszenie ilości ładunków o 24,6% oraz tonokilometrów o 15,3%) w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku zanotowano w ostatnim kwartale.

Dlaczego tak jest?

To już bardzo złożona kwestia, a poprawienie sytuacji nie będzie ani proste, ani szybkie. Zdaniem analityków Głównego Urzędu Statystycznego przyczyną zaistniałego stanu rzeczy jest „niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki są skanalizowane, swobodnie płynące), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość, szerokość szlaku i wysokość mostów) powoduje, że żegluga śródlądowa nie odgrywa znaczącej roli w polskim systemie transportowym”. A szkoda, bo jest to potencjał, który można by wykorzystać.

Pamiętajmy, że transport rzeczny pozwala odciążyć inne rodzaje przewozów (głównie kołowe), a przy tym jest rozwiązaniem ekologicznym i bardziej przyjaznym społeczeństwu. Rozwój żeglugi śródlądowej oznacza mniej ciężarówek na drogach (chociaż oczywiście nie wszędzie da się dotrzeć barką), mniejsze korki, czystsze powietrze i tak dalej.

Krótko mówiąc, fajnie by było nad tym popracować. A że na razie jest, jak jest... Mówi się: trudno. Coachowie twierdzą, że nie ma porażek – są tylko obszary do rozwoju. Z pewnością żegluga śródlądowa stanowi taki właśnie obszar.

 

Tagi: żegluga, śródlądzie, transport, statystyki, GUS
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872