TYP: a1

Kanał Niegociński oddany do użytku wodniaków

czwartek, 2 maja 2019
Informacja prasowa/PGW Wody Polskie

Przed rozpoczęciem sezonu żeglugowego zakończył się remont Kanału Niegocińskiego w Giżycku. We wtorek 30.04 Kanał został oficjalnie oddany do użytku.

[t][/t] [s]Fot. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie[/s]

Prace na Kanale obejmowały rozbiórkę starych, zniszczonych umocnień brzegów i budowę nowych ubezpieczeń brzegowych ze stalowej ścianki szczelnej zakończonej oczepem stalowym. Udrożniono Kanał przywracając mu głębokość tranzytową odpowiednią dla drogi wodnej kl. Ia. Umocnienia brzegów wymagały remontu z powodu ich istotnej degradacji. 

 

Było sporo różnych problemów w tym natury biurokratycznej - mówił Przemysław Daca, Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie — Remonty związane z gospodarką wodną są trudne w porównaniu z innymi. Budowa trwała długo, bo od 2016 roku. Ja natomiast odpowiadam za Wody Polskie, które powstały w styczniu 2018 roku i mogę powiedzieć, że w zeszłym roku podeszliśmy do tej inwestycji "z kopyta" i dzięki temu udało nam się oddać ten kanał jako ważną, strategiczną drogę wodną na tym terenie.

 

Problemy, które pojawiły się podczas remontu Kanału Niegocińskiego i tym samym wpłynęły na konieczność wydłużenia terminu prac dotyczyły kolizji z liniami/ instalacjami położonymi pod dnem. Zagłębione były na nieprawidłowych rzędnych, co uniemożliwiało wykonanie pogłębienia kanału do założonych rzędnych i tym samym dotrzymania stosownych parametrów dla danej klasy drogi wodnej.

Zakończenie prac na Kanale Niegocińskim wpłynie na zmniejszenie w sezonie żeglugowym korków na Kanale Łuczańskim łączącym  Niegocin i Kisajno. Ruch żaglówek z południa na północ będzie teraz możliwy przez oba Kanały. 

- Rosną oczekiwania turystów by bezpieczniej i sprawniej poruszać się po Wielkich Jeziorach Mazurskich – powiedział Artur Chojecki, Wojewoda Warmińsko- Mazurski.

W ramach inwestycji, dokonano także zakupu łodzi inspekcyjno-pomiarowej, posiadającej echosondę z bocznym przetwornikiem obrazowania 3D do weryfikacji głębokości i stanu dna kanału, w okresie trwałości projektu. Wyposażenie łodzi pozwoli na dokonywanie powyższych czynności w każdych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa członków załogi. Po zakończeniu okresu trwałości, sprzęt będzie wykorzystywany do kontroli całego odcinka drogi wodnej na Wielkich Jeziorach Mazurskich.

 

Koszt inwestycji to 12.870.970,75 zł.

Tagi: Kanał Niegociński, remont
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912