TYP: a1

Coraz więcej strat z powodu pirackich ataków

poniedziałek, 16 maja 2016
Redakcja/MF
Około 1,5 mld dolarów miesięcznie traci Nigeria z powodu piractwa, rozbojów na morzu, przemytu i oszustw paliwowych w Zatoce Gwinejskiej. Liczba ataków rośnie lawinowo - w 2016 roku zanotowano co najmniej 32 ataki u wybrzeży Nigerii.



Podczas otwartej debaty Rady Bezpieczeństwa ONZ na temat Konsolidacji Pokoju w Afryce Zachodniej zatytułowanej "piractwa i rozboje na morzu w Zatoce Gwinejskiej" przemawiał ambasador Michele J. Sisona, zastępca amerykańskiego przedstawiciela przy ONZ. Zdaniem Sisona, przyczyn piractwa w tym regionie należy upatrywać w nieskutecznej strukturze zarządzania, słabych rządach, niepewnych strukturach prawnych i niewystarczających sił egzekwujących przestrzeganie prawa morskiego.

- Brak efektywnego systemu gospodarki morskiej, a w szczególności utrudnianie swobodnego ruchu w regionie, zakłóca handel i rozwój gospodarczy, a także ułatwia przestępstwa przeciwko środowisku – powiedział Sisona.

Rozwiązanie problemu wymagałoby silnej woli politycznej ze strony rządów i przywódców afrykańskich oraz determinacja i konsekwencja w ściganiu i karaniu przestępców na wszystkich szczeblach. Do tej pory jednak brak działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na morzu oraz nieprzestrzeganie w Afryce prawa własności nie wskazują na to, że liczba ataków piratów miałaby szanse zmaleć. Rozwiązaniem mogłaby być współpraca międzynarodowa i integracja wśród krajów regionalnych, organizacji międzynarodowych, przemysłu, oraz innych podmiotów biorących udział w zapewnieniu bezpieczeństwa morskiego.

Jednym z rozwiązań proponowanych przez Sisona było pilotowanie w morskiej strefie E, obejmujące wybrzeża Nigerii, Nigru, Beninu i Togo, ponieważ to właśnie tam ma miejsce większość ataków.

- Ustanowienie strefy E zapewni środki dla zintegrowanego podejścia do koordynacji wspólnych patroli morskich, ćwiczeń morskich, programów szkoleniowych i wymiany informacji wywiadowczych między siłami morskimi państw w strefie - dodał.
Kompleksowe podejście regionalne pomogłoby zmniejszyć utratę dochodu narodowego, wsparło rozwój społeczno-gospodarczy, oraz rozszerzyło ochronę środowiska w regionie.
Tagi: piraci, ataki, Nigeria, bezpieczeństwo morskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912