TYP: a1

Morskie paserstwo będzie ukarane?

wtorek, 2 sierpnia 2022

Proceder regularnej grabieży trwa od początku wojny na Ukrainie, a dotyczy nie tylko dóbr luksusowych, jak pralki czy muszle klozetowe, ale też zboża. A to już zupełnie ina skala. Wiele wskazuje jednak na to, że jest szansa powstrzymać przynajmniej część takich przedsięwzięć. Jak podaje agencja Bloomberg, Liban właśnie przejął jeden ze statków przewożących ziarno, które prawdopodobnie zostało ukradzione przez Rosję. Śledztwo jest w toku. 

Kilkunastu paserów

W ubiegłym miesiącu pisaliśmy o doniesieniach hiszpańskiego dziennika „El Pais”, który dzięki zdjęciom satelitarnym zdołał wykryć szesnaście statków przewożących skradzione Ukrainie zboże. Jednostki (wbrew przepisom) wyłączały sygnał lokalizacyjny, dopóki przemieszczały się po Morzu Czarnym, a celem ich podróży były porty zlokalizowane na Morzu Śródziemnym i Czerwonym.

Tych kilkunastu przestępców, bo tak należy nazwać kapitanów, nie może jednak czuć się całkowicie bezkarnie. Przykład Libanu pokazuje bowiem, że społeczność międzynarodowa może skutecznie przeciwdziałać złodziejskim praktykom.

Libańskie śledztwo

Jak poinformował prokurator Ghassan Oueidat, statek załadowany jęczmieniem i pszenicą niewiadomego pochodzenia został właśnie zatrzymany przez libańskie służby. Obecnie trwa śledztwo mające na celu ustalenie, czy towar pochodzi z kradzieży.

Zdaniem pracowników ambasady Ukrainy w Bejrucie, jednostka została załadowana w Teodozji na okupowanym przez Rosjan Krymie, a znajdujące się w ładowni zboże pochodziło między innymi z Zaporoża.

Warto pamiętać, że Ukraina oskarża Rosję o kradzież ponad 500 000 ton zboża od początku wojny. Rosjanie zaprzeczają, informując jednocześnie o wznowieniu dostaw z portów znajdujących się na Krymie.

Czy podejrzenia są słuszne?

Dopóki śledztwo jest w toku, nie można ferować wyroków, ani nazywać nikogo złodziejem czy paserem. Można jednak przyjrzeć się bliżej „oskarżonemu”. Statek Laodicea, którego dotyczy śledztwo, przybył do Trypolisu w północnym Libanie 27 lipca.

Właścicielem jednostki jest firma Syria Mar Shipping Ltd., na którą Stany Zjednoczone nałożyły sankcje już w 2015 roku. Taka decyzja była spowodowana podejrzeniami o powiązania z syryjskim rządem prezydenta Bashara Assada.Na razie przedstawiciele Syria Mar Shipping Ltd. — co zrozumiałe — odmówili komentarza w sprawie domniemanej kradzieży zboża.

 

 

Tagi: wojna, kradzież, Liban, Ukraina, Rosja, zboże
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912