TYP: a1

Norwegia planuje tunel... dla statków

czwartek, 30 marca 2017
Z mediów/MF

Ciekawy sposób na ochronę statków przed pogodowymi niespodziankami znalazła Norwegia. Tamtejszy rząd chce wybudować tunel dla statków, który pozwoli ominąć półwysep Stad, znacznie skracając czas podróży i chroniąc statki transportowe przed sztormami.

[t][/t] [s]Fot. The Norwegian Coastal Administration[/s]

O ile budowa tuneli dla pociągów czy samochodów nie jest niczym nowym, o tyle ta sama koncepcja w odniesieniu do statków jest nowatorska. The Stad Ship Tunnel – tak nazywa się projekt – ma zapewnić okrętom bezpieczniejszą i krótszą podróż.

Do tej pory statki podróżujące pomiędzy dwoma miastami zlokalizowanymi w północno-zachodniej części Norwegii musiały opływać półwysep Stand. Trasa ta nie należy do najbezpieczniejszych - przez ok. 100 dni w roku tutejsze wybrzeże atakowane jest przez silne sztormy, które stanowią spore zagrożenie. Topografia dna również wymaga dużych umiejętności od kapitanów. Aby nie wpaść na podwodne skały trzeba poruszać się ostrożnie i niezbyt szybko.

[t][/t] [s]Fot. The Norwegian Coastal Administration[/s]

Rząd Norwegii postanowił zainwestować w skrót - specjalny kanał w tunelu, przez który będą przepływać okręty. Kanał przetnie wysoką na 300 metrów górę, będzie mieć 50 metrów wysokości, licząc od dna do sufitu, a jego długość wyniesie 1,7 km. Tunel ma być jednokierunkowy, a specjalne centrum zadba o prawidłowy ruch okrętów.

Realizacja projektu The Stad Ship Tunnel zajmie 3-4 lata (wymaga m. in. usunięcia podczas budowy ok. 7,5 mln ton skały) i będzie kosztowała 272 mln dolarów. Realizację projektu moznaby rozpocząć najwcześniej w 2018 roku.

 

Tagi: tunel, Norwegia, Stad, sztorm
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 stycznia

Na jachcie "Cardinal Vertue" zakończył rejs Wiliam Nance - rejs prowadził z Anglii i dalej do Buenos Aires, Przylądek Dobrej Nadziei, Auckland, Horn do Buenos Aires.
piątek, 22 stycznia 1965
Urodził się Mamert Stankiewicz, kapitan żeglugi wielkiej, służbę rozpoczął we flocie carskiej, a po powrocie do Polski został skierowany na statek skierowany na statek szkolny "Lwów"; później pracował na stanowisku kierownika żeglugi przybrzeżnej, kapitan
niedziela, 22 stycznia 1871