TYP: a1

Nowa ustawa o przemyśle stoczniowym

czwartek, 25 lutego 2016
Redakcja/MF
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad projektem ustawy stoczniowej. Ma ona zawierać między innymi zapis o zwolnieniu z podatku VAT stoczni zajmujących się komplementarną budową statku. Jak zapowiedział Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w MGMiŻŚ, szczegółowa prezentacja projektu ma się odbyć w najbliższym czasie.



Paweł Brzezicki podczas niedawnego spotkania z przedstawicielami branży stoczniowej wspomniał o jednym z rozwiązań w nowej ustawie - podatku VAT, z którego stocznie zajmujące się komplementarną budową statków, mają być zwolnione już na początku procesu budowy (teraz rozliczają się z dostawcami komponentów do budowy statku płacąc VAT, który dopiero po przekazaniu gotowej jednostki armatorowi mogą odebrać z budżetu). Taki zabieg ma uwolnić stoczniom kapitał obrotowy wielkości jednej piątej kosztów budowy kompletnego statku. Innym wariantem dla stoczni ma być opcja podatku zryczałtowanego - w wysokości 1 proc. sprzedanej produkcji zamiast obowiązującego CIT. Warunkiem jest zobowiązania się do 3-letniego okresu stosowania tej opcji.
Celem nowej ustawy, jak podkreślał w jednym z wywiadów Paweł Brzezicki, jest aktywizacja przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych z tym przemysłem. Chodzi o aktywizację tych stoczni, które będą chciały budować statki od początku do końca a nie przedsiębiorstw, które budują sekcje, z których potem gdzieś indziej są składane okręty. Ministerstwo zakłada, że co najmniej 50 proc. dostawców części i materiałów w przypadku budowy całego statku będzie polskimi firmami.

Podsekretarz Stanu zaznaczał, że rozwiązania proponowane w projekcie mają umocowanie w dyrektywach Komisji Europejskiej, tylko z tych możliwości dotąd nie korzystaliśmy.
Ustawa miałaby wejść w życie z początkiem stycznia 2017 roku.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 26 grudnia

Na wieczną wachtę odszedł Henryk Widera, żeglarz i skrzypek
środa, 26 grudnia 2018
W dorocznych regatach (od 1945 r.) z Sydney do Hobart w klasycznych regatach oceanicznych wystartował po raz pierwszy jacht pod polską banderą ("Łódka Sport", eks "Łódka Bols"); po trzech dobach jacht zameldował sie na mecie jako zwycięzca klasy IRC-A.
środa, 26 grudnia 2001