TYP: a1

Ominąć sankcje – i Wielką Brytanię

środa, 4 grudnia 2024
Hanka Ciężadło

Wielka Brytania, chcąc utrudnić Rosji życie, wzięła pod lupę tzw. flotę cieni eksportującą rosyjską ropę. Jednym z 30 tankowców, których dotknęły nowe regulacje, jest Aframax Attica. Co zatem zrobił kapitan jednostki, by ominąć sankcje? Ominął Wielką Brytanię; w końcu to tylko wyspa.

Flota cieni

W październiku Brytyjczycy ogłosili największy pakiet sankcji wymierzony w tzw. flotę cieni. W ten sposób określa się tankowce przewożące rosyjską ropę, a co za tym idzie – wspierające prowadzenie wojny na Ukrainie.

Jednym z największych importerów rosyjskich paliw są obecnie Indie, mające gigantyczne potrzeby energetyczne, leżące daleko od Europy i, co chyba najważniejsze, żywiące dużo sympatii do Rosji.

Dodajmy, że w ich przypadku jest to sympatia uzasadniona. Trzeba pamiętać, że Związek Radziecki wsparł Indie przeciwko Pakistanowi w czasie Zimnej Wojny. Po przeciwnej stronie barykady znalazły się natomiast USA i Chiny. Indie do dzisiaj pamiętają, kto udzielił im pomocy przeciwko takim potęgom – i dlatego trudno wymagać, by sprawa Ukrainy była dla nich ważniejsza. Nie zmienia to jednak faktu, że ropa finansuje wojnę – dlatego Europejczycy próbują temu przeciwdziałać, a Wielka Brytania, z racji swojego położenia, ma ku temu doskonałe narzędzia. 

W celu walki z flotą cieni siły połączyły trzy brytyjskie instytucje:

  • Departament Transportu,
  • MCA (Agencja Morska i Straży Przybrzeżnej),
  • JMSC (Wspólne Centrum Bezpieczeństwa Morskiego).

Po wprowadzeniu nowych regulacji sankcjami zostały objęte łącznie 43 tankowce – między innymi Aframax Attica.

Podróże kształcą

Aframax Attica został załadowany w bałtyckim porcie Ust-Ługa niedaleko Sankt Petersburga. Wszystko wskazuje na to, że statek przewozi 730 000 baryłek ropy do Vadinar na zachodnim wybrzeżu Indii, chociaż oficjalnie sygnalizuje, że jego docelowym portem będzie Port Said (Egipt).

W obu przypadkach najkrótsza trasa jednostki powinna prowadzić przez Kanał La Manche. Wygląda jednak na to, że kapitan wybrał drogę wokół Wielkiej Brytanii. Innymi słowy, tankowiec zwiedzi sobie Wyspy Szetlandzkie (też ładnie, chociaż zimno), wydłużając tym samym podróż 25 procent.

Czy inne jednostki podlegające brytyjskim sankcjom również obiorą tę trasę? Jest to wielce prawdopodobne. Jedyne, co osiągnęli Brytyjczycy wprowadzając nowe regulacje, to fakt, że dzięki wydłużeniu trasy rosyjska ropa będzie nieco droższa, bo dwa dodatkowe dni żeglugi kosztują. Czy jednak będą to kwoty, które zrobią na kimkolwiek wrażenie? 

Tagi: Rosja, flota cieni, Wielka Brytania, sankcje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912