Sejm przyjął ustawę o budowie nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym czyli przekopie przez Mierzeję Wiślaną. Ustawa zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Koszt inwestycji to ok. 880 mln zł pochodzących ze środków państwa.
Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
– Port w Elblągu po wykonaniu kanału żeglugowego przez Mierzeję ma stać się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku. Wszyscy na tym skorzystamy. Jeśli Federacja Rosyjska będzie chciała, także na tym skorzysta – mówił jeszcze przed przyjęciem ustawy wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Pod uwagę wciąż są brane cztery lokalizacje przekopu. Jego umiejscowienie wskaże firma, która przygotuje dokumentację projektową inwestycji. We wtorek, 21 lutego Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z konsorcjum firm trójmiejskich na wykonanie tego projektu. Za 5,2 mln zł konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przygotować dokumentację dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału, a także przeprowadzić konsultacje.
Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga, zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk.
Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z rosyjskim obwodem kaliningradzkim, a jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Pilawską.
Tagi: Mierzeja Wiślana, przekop, inwestycja, kanał, ustawa