TYP: a1

Dufour Yachts

czwartek, 15 grudnia 2016
Anna Ciężadło

Co wspólnego mają lokomotywa i żaglówka? Czy możliwe jest przekucie pasji w sposób na życie i czy warto sprzedać jedną łódź, by wyprodukować inną, w dodatku z dziwnego materiału?

Historia Dufour Yachts przynosi odpowiedź na wszystkie te pytania, a także każe postawić następne – np. dlaczego stocznia uparcie nazywa wszystkie swoje łodzie niemal tak samo?

 

http://www.dufour-yachts.com/

Historia

Stocznia Dufour powstała w 1964 roku, a jej założycielem był niejaki Michael D., ówczesny pracownik fabryki w La Rochelle, produkującej części do… lokomotyw. Traf chciał, że młody Dufour pracował akurat na odcinku, w którym zajmowano się produkcją elementów z włókna szklanego, a ponieważ prywatnie był zapalonym żeglarzem, szybko wpadł na pomysł, że włókno szklane doskonale sprawdzi się w warunkach żeglarskich, a nawet regatowych, i… postanowił stworzyć łódź z tego materiału.

Kiedy Michael podzieli się swoim pomysłem z szefem, ten, lekko zirytowany faktem, że pracownik zajmuje się takimi bzdetami, zamiast poważną pracą, powiedział coś w stylu „A idź, narysuj tę swoją wielką łódź”. No i poszedł; wkrótce wrócił ze współpracownikiem, Francisem Deschampsem, oraz glinianym  modelem pierwszej łodzi nazwanej The Sylph.

Co ciekawe, Michael w swojej koncepcji oparł się nie na naukowych podstawach konstruowania łodzi (których nie znał), ale na własnym doświadczeniu żeglarskim i prawach hydrodynamiki, które niejednokrotnie odczuł na własnej skórze, startując w regatach.

 

Stocznia

 

Michael był tak zapalony do swojego pomysłu, że aby rozpocząć budowę, sprzedał samochód, a nawet (o, zgrozo!) łódź, zapożyczył się po uszy i rozpoczął konstruowanie Slypha w wynajętym na obrzeżach miasta warsztacie i po mniej więcej ośmiu miesiącach udało mu się sprzedać pierwszą łódź.

Chociaż Slyph okazał się udaną konstrukcją (w sumie powstało ok. 400 egzemplarzy), stocznia tak naprawdę ruszyła z kopyta trzy lata później, kiedy spod jej skrzydeł wyszła 29-stopowa łódź  L’Arpege. Ten model okazał się prawdziwym hitem i w ciągu kolejnych 10 lat wyprodukowano go w ilości 1,5 tys. egzemplarzy.

Stocznia szybko rosła w siłę, i do 1973 roku rozrosła się o drobne 1400 proc., stając się głównym graczem na francuskim rynku łodzi w włókna szklanego. Łodzie Dufour były eksportowane do 40 różnych krajów, a firma już wtedy zatrudniała ok. 400 osób (pamiętajmy, mówimy o latach siedemdziesiątych).

Wraz z rozwojem techniki, stocznia podnosiła poprzeczkę, produkując coraz większe i coraz bardziej prestiżowe jachty. W 2005 roku Dufour rozpoczął współpracę z włoskim projektantem, Umberto Felci, co okazało się strzałem w dziesiątkę – niemal każda łódź, jaką stworzono od tego czasu, wygrywała nagrodę dla Jachtu Roku w Europie i USA.

 

Jachty

 

Począwszy od 1964 roku, aż do dnia dzisiejszego, wszystkie łodzie Dufour projektowane i produkowane są we Francji, w La Rochelle, gdzie kiedyś na obrzeżach miasta młody zapaleniec stworzył swoją pierwszą łódkę z włókna szklanego. Od tego czasu stocznia wypuściła rozmaite modele łodzi, różniące się wielkością, parametrami oraz przeznaczeniem. Wszystkie one jednak miały coś wspólnego - zawsze były doskonałej jakości, i właściwie zawsze nazywały się Dufour.

Obecnie w ofercie stoczni znajdziemy następujące modele:

 

- Linia Grand Large:

·         Dufour 310 Grand Large,

·         Dufour 350 Grand Large,

·         Dufour 382 Grand Large,

·         Dufour 412 Grand Large,

·         Dufour 460 Grand Large,

·         Dufour 512 Grand Large,

- Linia Exclusive:

·         Dufour 56 Exclusive,

·         Dufour 63 Exclusive,

- Linia Performance:

·         Dufour Performance 36,

·         Dufour Performance 40E,

·         Dufour Performance 45E,

- Dufour Drakkar 24

 

 

 
Tagi: stocznie, Dufour
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872