TYP: a1

Zdalnie sterowane statki przyszłością morskiego transportu?

czwartek, 7 lipca 2016
Z mediów/MF
Być może jeszcze w tym dziesięcioleciu zdalnie sterowane statki zastąpią załogowe kontenerowce na morskich szlakach. Nad wykorzystaniem tej technologii obecnie pracuje Rolls-Royce a projekt zaprezentowano podczas Autonomous Ship Symposium w Amsterdamie.


www.rolls-royce.com


- Wszystkie technologie do zdalnego sterowania statkami oraz ich całkowicie autonomicznego działania już istnieją — zapewniał wiceprezes ds. innowacji techniki morskiej w Rolls-Royce Oskar Levander. - Jeszcze w tej dekadzie zobaczycie pierwszy komercyjnie wykorzystywany statek bez załogi.

Jak podaje agencja Reuters, Rolls-Royce prowadzi obecnie testy takiej technologii w Finlandii. Program kosztuje 6,6 mln euro i ma zakończyć się w 2017 roku. Rolls-Royce opracował również symulator do sterowania statkami-dronami. W dokumentach przedstawionych podczas sympozjum znalazł się m.in. scenariusz opisujący co jest potrzebne, aby bezpiecznie wyprowadzić taki statek z zatłoczonego portu. Na pokładzie nie byłoby nikogo, a kapitan-sternik-operator siedziałby na brzegu.


www.rolls-royce.com


Według firmy Rolls-Royce statki w pełni autonomiczne lub zdalnie sterowane zwiększyłyby bezpieczeństwo ludzi — nie potrzebują przecież załogi. Spowodowałyby obniżkę ubezpieczeń i podwyższyłyby opłacalność morskiego transportu. Miejsce przeznaczone na kwatery załogi można przerobić na ładownie. Sama konstrukcja statków nie musiałaby uwzględniać obecność ludzi na pokładzie. Autonomiczne statki bez załogi byłyby również odporne na ataki piratów.

Mimo pozytywów podkreślanych przez Rolls-Royca, nowe technologie wciąż budzą wiele kontrowersji i pytań. W jaki sposób na przykład radzić sobie z awariami na morzu, skoro na pokładzie nie ma człowieka? Kto odpowiada za awarie i ewentualne katastrofy? Czy operatorzy na lądzie będą wystarczająco zdyscyplinowani, aby przez wiele tygodni dowodzić statkiem lub kontrolować poczynania komputera? I wreszcie co z atakami hakerów lub awariami łączności, które spowodują zakłócenia w przesyłania komend na statek?
Tagi: zdalne sterowanie, transport, Rolls-royce
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 listopada

Francis Joyon na trimaranie IDEC wyruszył z Brestu samotnie w okołoziemski rejs z zamiarem pobicia rekordu Ellen MacArthur; zameldował się na mecie po 57 dniach żeglugi, poprawiając poprzedni rekord o dwa tygodnie.
piątek, 23 listopada 2007