TYP: a1

Analityka predykcyjna w walce z „zabójczymi falami”

czwartek, 3 marca 2016
Redakcja/MF
Nowoczesna technologia może pomóc statkom uniknąć zabójczych fal (tzw. rogue waves albo killer waves). Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology postanowili zastosować tzw. analitykę predykcyjną w przemyśle okrętowym.



Analityka predykcyjna to proces wydobywania informacji z zebranych wcześniej danych celem przewidywania przyszłych zdarzeń. Wykorzystuje się ją już w wielu dziedzinach (np. przy opracowywaniu prawdopodobieństwa awarii dla rozmaitych urządzeń. Naukowcy z MIT postanowili więc wykorzystać ją w przemyśle okrętowym – do ostrzegania jednostek przez tzw. rogue waves, czyli bardzo wysokimi, znacznie wyższymi niż przeciętnie falami. Cechą rogue waves jest to, że pojawiają się nagle, przy pozornie spokojnym morzu i są niezwykle groźne nawet dla dużych jednostek morskich i liniowców.

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology postanowili opracować narzędzie wykorzystujące analitykę predykcyjną, które ostrzegałoby statki przed takim niebezpieczeństwem. Rozwiązanie przez nich zastosowane potrafi ostrzec załogę przed falą na 2, 3 minuty przed uderzeniem fali. Czas ten powinien pozwolić załodze się przygotować na uderzenie.

Technologia wykorzystuje bardzo ciekawą obserwację. Fale mianowicie czasem gromadzą się w większe grupy, przemierzając razem morze czy ocean. Przy sprzyjających okolicznościach fale te wyzwalają nagromadzoną w nich ogromną energię i łączą się, zmieniając się w „killer waves”. Okoliczności te da się jednak przewidzieć. Specjalne boje oceaniczne mierzą ruch otaczającej je wody. Zebrane dane – wysokość fal, ich długość oraz częstość występowania - trafiają do komputera, który poddaje je analizie predykcyjnej przy wykorzystaniu specjalnego algorytmu.
Dokument opisujący metodę opracowaną przez naukowców z MIT można znaleźć tutaj: http://sandlab.mit.edu/Papers/16_JFM.pdf
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 22 stycznia

Na jachcie "Cardinal Vertue" zakończył rejs Wiliam Nance - rejs prowadził z Anglii i dalej do Buenos Aires, Przylądek Dobrej Nadziei, Auckland, Horn do Buenos Aires.
piątek, 22 stycznia 1965
Urodził się Mamert Stankiewicz, kapitan żeglugi wielkiej, służbę rozpoczął we flocie carskiej, a po powrocie do Polski został skierowany na statek skierowany na statek szkolny "Lwów"; później pracował na stanowisku kierownika żeglugi przybrzeżnej, kapitan
niedziela, 22 stycznia 1871