TYP: a1

Morderczy wyścig - X Międzynarodowe Mistrzostwa Polski DZ

czwartek, 1 września 2011
Marek Winiarczyk
Już po raz dziesiąty na wodach północnych Mazur zorganizowano najtrudniejsze na polskim śródlądziu regaty rozgrywane w formule 24-godzinnego wyścigu non-stop. To rzeczywiście poważne wyzwanie dla żeglarzy; niezależnie od pogody ścigają się na łodziach klasy DZ, a jeśli zabraknie wiatru, chwytają za wiosła.

Wystartowało 26 jachtów z załogami składającymi się z 10-12 żeglarzy podzielonych na trzy klasy, jachty bowiem bardzo między sobą się różnią. Dezety Tradycyjne (9 jachtów) to jachty drewniane, najstarsze wśród startujących i najmniej przypominające maszyny regatowe. Dezety klasyczne (11 jachtów) to jachty zbudowane na kadłubach z Janmoru, są znacznie lżejsze, ponadto niemal wszystkie mają maszty i gafle aluminiowe. I wreszcie klasa Open (6 jachtów) czyli wolna amerykanka w Dezetach i jachty Dezetopodobne. Tutaj rywalizują jachty podrasowane, z powiększoną powierzchnią ożaglowania, z dodatkowymi zaglami w postaci spinakerów i genakerów, czasem również „odchudzone”.

W Mistrzostwach wystartowały dwie ekipy z Litwy i jedna z Łotwy, co pozwoliło na utrzymanie międzynarodowego charakteru imprezy. Start do regat nastąpił tradycyjnie o godzinie 13.13. Przez kilka ostatnich lat pogoda nie rozpieszczała uczestników zawodów, ale w tym roku warunki były ekstremalnie trudne. Wprawdzie start nastąpił przy słonecznej pogodzie i słabym wietrze 1-2 B, lecz już w godzinę później przeszła potężna ulewa, a następnie kilka burz. Jeszcze przed północą wypogodziło się, niebo było kompletnie czyste, pełne gwiazd, świecił księżyc, było jasno, ale z kolei nie było wiatru. W tej sytuacji Mistrzostwa zamieniły się w regaty wioślarskie, co nie było niczym nowym w dziesięcioletniej już historii imprezy, i tak zostało aż do mety. Załogi, które liczyły mniej niż 12 silnych zawodników-wioślarzy nie miały żadnych szans.

Nie dali rady nawet poprzedni kilkukrotni zwycięzcy Mistrzostw: „Zakara”, „Egeria”, „Bo Warmia”. Niektóre załogi wiosłowały przez 19 godzin bez przerwy i w ten sposób pokonały trasę ponad 100 kilometrów!!! Niestety wiele załóg (w tym trzy załogi żeglarzy niepełnosprawnych) nie wytrzymało do końca tych morderczych warunków i wycofało się z regat (niektóre godzinę przed zamknięciem mety!). Trasa regat wiodła przez wiele jezior: start przed portem MCŻiTW na jeziorze Kisajno, pierwszy punkt kontrolny przy wyspie Gilma na jeziorze Dobskim, drugi punkt kontrolny w „Ognistym Ptaku” na jeziorze Święcajty, trzeci punkt kontrolny w Węgorzewie, czwarty punkt kontrolny w MCŻiTW, piąty punkt kontrolny w Sztynorcie, szósty w MCŻiTW i na koniec jeszcze jedno „kółko” do Sztynortu. W nocy kilka jachtów pomyliło trasę (miedzy innymi załoga „8 Czortów” z Biskupca, która w rezultacie zrezygnowała z dalszej walki).

Od początku trwała zażarta walka o zwycięstwo między załogami „Fanaberii”, na której startowali „Konstruktorzy” i „Rekina”, na którym startowali studenci Uniwersytetu Warmińsko-Maurskiego. Na pierwszym i drugim punkcie kontrolnym prowadziła „Fanaberia”. Przed Sztynortem obie załogi przez półtorej godziny szły „łeb w łeb” i w końcu „Konstruktorzy” nie wytrzymali. Na ostatnim kilometrze przed metą byliśmy świadkami jeszcze jednego zażartego pojedynku. „Balanga”, na której startowali „Niedźwiedzie” z Litwy błyskawicznie doszła i wyprzedziła zaskoczoną tym obrotem sprawy załogę „Pabla”, które przez całą dotychczasową trasę utrzymywało bezpieczną nad nimi przewagę. Niewątpliwie największe brawa należą się harcerzom z Pisza, którzy na starym, „Bocianim Gnieździe” dokonali wielkiego wyczynu pokonując wiele załóg znacznie nowszych i lżejszych łodzi.

Zawodnicy otrzymali medale i dyplomy oraz losowali 10 kamer wideo marki Sanyo ufundowanych przez firmę SPS KLIMA i kilkadziesiąt książek o tematyce żeglarskiej, ufundowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko Mazurskiego.

Wyniki:

Klasyfikacja generalna:

1. Rekin
2. Fanaberia – 15 minut straty
3. Egeria – 1 godz. 50 minut straty
4. Bo Warmia – 2 godz. 30 minut straty
5. Hulaj Dusza – 2 godz.45 minut straty
6. Bocianie Gniazdo – 2 godz. 50 minut straty
7. Balanga – 2 godz. 55 minut straty
8. Pablo – 2 godz. 57 minut straty
9. Zakara - 3 godz. 50 minut straty

DZ Tradycyjna:

1. Bocianie Gniazdo – Grzegorz Filipkowski
2. Zakara – Kuba Krzepota
3. Komodor – Maciej Hajduczenia
4. Hempe Tuje – Piotr Chomczyk
5. Eskapada – Elżbieta Węcławik
6. W Rejs – Janusz Ryłło

DZ Klasyczna:

1. Rekin – Krzysztof Choroszucha
2. Fanaberia – Zbigniew Toroński
3. Egeria – Andrzej Woźniak
4. Pablo – Jacek Bohdanowicz
5. Mikołaj – Maciej Michalik
6. Barkas – Maciej Chlewicki

OPEN:

1. Bo Warmia – Wojciech Bohdanowicz
2. Hulaj Dusza – Marcin Chiciński
3. Balanga – Marcin Sitek

Współorganizatorem Mistrzostw było Międzynarodowe Centrum Żeglarstwa i Turystyki Wodnej. Patronat nad regatami objął pan Jacek Protas Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Zadanie zostało zrealizowane przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Foto: Marek Winiarczy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642