TYP: a1

Kolejny sabotaż na Bałtyku…

piątek, 27 grudnia 2024
Hanka Ciężadło

Powstała nowa świecka tradycja – podmorskie instalacje w tajemniczych okolicznościach ulegają zniszczeniu, nikt nic nie wie, winnych brak; formalnych oskarżeń również. Dlaczego zatem Finowie zatrzymali tankowiec pływający pod banderą Wysp Cooka? Może jego załoga nie ma nic wspólnego z awarią? 

O co chodzi Finlandii?

W Boże Narodzenie fińska policja i straż graniczna poinformowały, że badają ewentualny związek jednostek pomiędzy uszkodzeniem podmorskiego kabla EstLink 2 a zagranicznymi statkami przepływającymi aktualnie przez Cieśninę Fińską. Co prawda nikt nie powiedział oficjalnie, o jakież to zagraniczne statki chodzi - ale od czego są serwisy śledzące na bieżąco ruch jednostek na morzu?

Z zamieszczonych na nich danych widać wyraźnie, że jednostka fińskiej straży przybrzeżnej eskortuje tankowiec należący do tzw. floty cieni. Tym mianem określa się statki podejrzewane o transportowanie rosyjskiej ropy celem ominięcia sankcji nałożonych w związku z wojną na Ukrainie.

Szczegóły operacji

Eskortowana jednostka to tankowiec Eagle S pływający pod banderą Wysp Cooka. Podczas specjalnej konferencji prasowej urzędnik fińskiej straży przybrzeżnej powiedział, że jego formacja przejęła dowodzenie nad statkiem, a służba celna przejęła jego ładunek.

Jak poinformował dyrektor Fińskiego Narodowego Biura Śledczego Robin Lardot, aktualnie prowadzone są czynności w związku z podejrzeniem o sabotaż. Oprócz kabla energetycznego EastLink 2 uszkodzone zostały też cztery inne podmorskie instalacje. Sabotażyści posłużyli się starą, sprawdzoną metodą – przeciągnęli po dnie kotwicę.

Jak mówią Finowie, podejrzany o dokonanie sabotażu Eagle S „wyraźnie zwolnił” w chwili, gdy doszło do pzrerwania EastLink 2. Obecnie statek znajduje się w rejonie Zatoki Fińskiej, niedaleko półwyspu Porkkala. Drugim podejrzanym jest kontenerowiec Xin Xin Tian 2, pływający pod banderą Hongkongu. On również znajdował się w odpowiednim miejscu i czasie – czy jednak miał coś wspólnego z sabotażem, tego na razie nie ustalono.

Co zepsuli tym razem?

EastLink2 to kabel o mocy 650 megawatów łączący Finlandię z Estonią. Instalacja powstała w 2014 r. i do początku bieżącego roku, kiedy nastąpiła pierwsza dziwna awaria, uchodziła za jedno z najbardziej niezawodnych połączeń prądu stałego na Bałtyku.

Pozostałe uszkodzone instalacje to:

  • dwa przerwane światłowody należące do fińskiego operatora Elisa, łączące Finlandię i Estonię,
  • jeden uszkodzony światłowód, również łączący te dwa kraje, ale należący do firmy Citic,
  • jeden zerwany światłowód łaczący Finlandię z Niemcami, będący własnością fińskiej firmy Cinia.

I co? I nic…

Jak podkreśla Reuters, od rozpoczęcia wojny na Ukrainie kraje Morza Bałtyckiego pozostają w stanie wysokiej gotowości na akty sabotażu. Wygląda na to, że taki akt właśnie miał miejsce. Znowu. Jakie zatem były jego skutki?

Rządy Finlandii i Estonii odbyły specjalne spotkania w tej sprawie, zakończone wydaniem stosownych oświadczeń; innymi słowy, państwo mieli zepsute święta. Pracowicie spędził je również szef Rady Bezpieczeństwa Narodowego USA, który powiedział, że kolejny tajemniczy incydent stanowi dowód na potrzebę zacieśnienia międzynarodowej współpracy w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej. Zapewnił ponadto o gotowości do wsparcia dochodzenia w tej sprawie.

Czy jednak załoga Eagle S albo Xin Xin Tian 2 rzeczywiście jest winna sabotażu? A jeśli tak, to czy był to spontaniczny akt wandalizmu, czy może został przez kogoś zainspirowany? Jakie sankcje spotkają tego tajemniczego ktosia? Na razie nie ma odpowiedzi na żadne z tych pytań…

Tagi: Eagle S, Xin Xin Tian 2, Finlandia, Estonia, EastLink2, awaria, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 lutego

W australijskim Fremantle zakończyła się 27 edycja regat o Puchar Ameryki; zwyciężył Dennis Conner na "Star and Stripes" w rywalizacji z "Kokaburra III".
środa, 4 lutego 1987
Zmarł Leonid Tumiłowicz, zasłuzony działacz żeglarski, pierwszy w Polsce budowniczy pełnomorskich jachtów żaglowych, konstruktor jachtu "Opty".
czwartek, 4 lutego 1971
Rozwiązano istniejący od 1924 r. PZŻ, powołując w to miejsce Sekcję Żeglarstwa GKKF.
niedziela, 4 lutego 1951
W Gdyni zwodowano s/y "Zjawa", na której Władysław Wagner miał rozpocząć rejs dookoła świata.
czwartek, 4 lutego 1932