TYP: a1

Wkrótce rusza zapowiadana modernizacja Orkanów

wtorek, 8 listopada 2022
Hanka Ciężadło

Jeszcze pod koniec sierpnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, informował o planach modernizacji okrętów rakietowych typu Orkan. Umowę w tej sprawie podpisano 19 lipca, a program został przewidziany na lata 2022-2026. Jak będzie wyglądał remont i czego możemy się po nim spodziewać?

Plany modernizacji

Prace modernizacyjne wykona PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o., będąca częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Ich wykonanie jest konieczne, ponieważ na Orkanach funkcjonują jeszcze postradzieckie rozwiązana, które są nie tylko przestarzałe, ale przede wszystkim niezgodne ze współczesnymi standardami NATO.

W ramach remontu planuje się między innymi:

  • zmianę układu napędowego oraz dostosowanie kadłubów do jego specyfiki,
  • wymianę silników,
  • zainstalowanie nowoczesnych systemów łączności i obserwacji technicznej.

Co warto wiedzieć o Orkanach?

Są to małe, użyteczne jednostki, jednak należy pamiętać, że początki ich historii sięgają lat 90. ubiegłego millenium. Wszystkie trzy Orkany zostały zbudowane na zamówienie Marynarki Wojennej na bazie kadłubów pozyskanych ze stoczni VEB Peenewerft z  Wolfgast, leżącego w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. Orkany trafiły do służby w latach 1992, 1994 i 1995 jako okręty rakietowe projektu 660.

W latach 2008-2009 zostały poddane pierwszej poważnej przebudowie. Wyposażono je wówczas w niezbędny sprzęt elektroniczny oraz pociski rakietowe sterowane RBS15. Po modernizacji zmieniono ich oznaczenie na 660M. Obecnie na ich uzbrojenie składają się również armaty AK-176M i AK-630M i wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M. W 2021 roku Orkany brały udział w ostrym strzelaniu na Morzu Północnym, co pozwoliło na sprawdzenie ich uzbrojenia oraz gotowości bojowej.

Po co nam to?

Obecnie Orkany stanowią jeden z głównych elementów uderzeniowych w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Do ich zadań należą patrolowanie i ochrona wybranych obszarów morza i szlaków komunikacyjnych, a w razie konieczności wykonywanie ataków rakietowych na okręty nawodne oraz zwalczanie środków napadu powietrznego.

W obecnych ciekawych czasach sprawne, nowocześnie wyposażone Orkany są nam więc niezbędne. Tym bardziej cieszy fakt, że mimo trudności obiektywnych znalazły się środki na przeprowadzenie niezbędnych prac modernizacyjnych.

Tagi: Orkan, remont, marynarka wojenna, modernizacja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912