9 maja 2022 r. oddano do użytku tor wodny Świnoujście – Szczecin. Całkowita wartość inwestycji wynosi ok. 1,9 mld zł.
Tor wodny pogłębiono do 12,5 m na odcinku ok. 62 km. Jednocześnie poszerzono go do 100 m, przebudowano skarpy brzegowe, pogłębiono i poszerzono obrotnice dla statków. Podczas prac na torze wydobyto ok. 24 mln metrów sześciennych urobku, z którego usypano dwie sztuczne wyspy.
Jak powiedział Minister Infrastruktury Marek Gróbarczyk, dzięki pogłębieniu toru wodnego maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się z nieco ponad 9 m do około 11 m, co zapewni dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą.
Z urobku wydobywanego podczas prac pogłębiających powstały dwie wyspy (są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych). Zlokalizowane są na dwudziestym drugim i dwudziestym ósmym kilometrze toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie mają średnio 5 m wysokości. Wyspa W22 ma powierzchnię około 123 ha, a wyspa W28 około 250 ha. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższych kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by w przyszłości mogły również stać się miejscem bytowania ptactwa.
Wykonawcą modernizacji toru wodnego było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Wartość podpisanego we wrześniu 2018 r. kontraktu to ok. 1,9 mld zł. W ramach projektu modernizowana jest jeszcze baza oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie. Zadanie o wartości ok. 54 mln zł wykonuje Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina. Umowę podpisano w sierpniu 2019 r. Zakończenie prac nastąpi jesienią 2022 r.