TYP: a1

Czy Niemców wkurza Świnoujście?

poniedziałek, 8 stycznia 2024
Hanka Ciężadło

Przeglądając rozmaite media, można dojść do ponurych wniosków: Niemcom ewidentnie przeszkadza pomysł budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu i będą się chwytać każdej brzytwy, która pozwoli im okroić, a najlepiej zatrzymać tę inwestycję. Czy rzeczywiście tak jest? 

Ekologia jako instrument

Większość z nas lubi przyrodę, nic zatem dziwnego, że sprawa jej ochrony porusza nasze serca, umysły i portfele. Planowany w Świnoujściu terminal kontenerowy będzie mieć jakiś wpływ na naturę – podobnie, jak budowa każdego innego obiektu, nie wyłączając naszych domów.

Aby ustalić, jaki będzie ten wpływ, przeprowadzono wnikliwe analizy oraz transgraniczne konsultacje - tego zresztą wymaga unijne prawo. Procedury zostały dopełnione, pytania zadane, odpowiedzi udzielone - i pod koniec minionego roku można było wydać decyzję środowiskową dotyczącą terminala, która de facto stanowi zielone światło dla rozpoczęcia budowy. Wyglądało więc na to, że obie - strony polska i niemiecka - doszły do konsensusu i teraz będzie już z górki.

Radość była jednak przedwczesna, ponieważ organizacja Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern oraz burmistrz przygranicznej miejscowości Heringsdorf uznali, że sprawa wcale nie jest zakończona i nadal pozostaje do wyjaśnienia kilka istotnych kwestii.

Skąd te wątpliwości?

Pani  burmistrz Heringsdorfu obawia się, czy aby realizacja polskiej inwestycji nie wpłynie negatywnie na turystykę po niemieckiej stronie. Z kolei prezes Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern uważa, że mimo iż proces został przeprowadzony prawidłowo, nie objął on kwestii oddziaływania na Bałtyk, na którym przecież leżą strefy Natura 2000 - te same, którym nie zaszkodził Nord Srteam 1 i Nord Stream 2…

Trudno powiedzieć, co kieruje Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern. Panią burmistrz można jednak zrozumieć – jej zadaniem jest ochrona interesów lokalsów, którzy zapewne boją się zmian, i jeśli teraz poczują, że nie są reprezentowani w należyty sposób, następnym razem już jej nie wybiorą. Ich obawy są jednak nieuzasadnione. Jak podkreśla rzecznik Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, decyzja środowiskowa uwzględnia zarówno interesy lokalnych społeczności, jak i ochronę przyrody.

Między nami somsiadami

Kwestie relacji sąsiedzkich miewają niekiedy status „to skomplikowane” – i tak właśnie należałoby określić kontakty Polaków i Niemców. Przypomnijmy zatem, że to nie jest tak, że źli zachodni sąsiedzi uwzięli się, by nam utrącić fajny terminal.

Owszem, pewnie są ludzie, którzy mają taki właśnie zamiar – bo skoro decyzja zapadła i wiadomo, że inwestycja jest ekologiczna i nieszkodliwa, uparte powtarzanie „ale czy aby na pewno?” można już odczytać jako złą wolę.

Trzeba jednak podkreślić, że nie jest to stanowisko powszechne. Niemiecka gazeta "Deutsche Welle" zaznacza wyraźnie, że planowana w Świnoujściu inwestycja to będzie tzw. green terminal – a to oznacza, że ma on charakter proekologiczny i że na wszystkich etapach, począwszy od projektu, poprzez budowę, aż po eksploatację uwzględniane są kwestie środowiskowe, takie jak choćby redukcja emisji CO2.

Wnioski? Terminal, miejmy nadzieję, powstanie i będzie przyjmował wielkie, transoceaniczne jednostki. Owszem, będzie konkurencyjny dla Hamburga. A przecież wszyscy lubią mieć konkurencję, prawda? No właśnie. OK, mamy w tym miejscu sprzeczne interesy - ale wcale nie musimy się przez to nie lubić. 

Tagi: Świnoujście, terminal, ekologia, Niemcy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 lipca

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872